jeg håber at dette er det rette sted at stille et par spørgsmål til Jer herinde.
Kort, jeg har længe haft kontakt med en pige fra Filippinerne, besøgte hende her i Feb, i en 14 dage og det gik rigtigt fint. Så nu planlægger vi, håber nok mere, at se, om ikke hun kunne komme til Danmark, hun er 28 og afslutter sin uddannelse sidst i denne måned.
Vi havde overvejet et turistvisum sidste år, men da hun havde lidt problemer med hendes uddannelse, der trak ud, endte det med at vi opgav idéen.
Jeg har prøvet at undersøge mulighederne og læst et par opslag her og der er virkelig mange. Men bliver næsten mere forvirret end klogere på noget udover at det er væsentlig mere besværligt end jeg oprindelig troede.
Spørgsmålene
Familiesammenføring. - en ven fortalte mig, at det var muligt at søge FS, som samlever eller Cohabitant Partner, men synes ikke rigtigt jeg kan finde ud af, om det er noget vi kan bruge. Det er ret dyrt i ansøgnings omkostninger, hvis man fra starten vidste at det var umuligt.
- men hvad er evt. mulighederne her, når man kun har været sammen en godt 14 dage, men har kendt til hinanden i 4 år? Man skal have boet sammen eller er det nok at være kærester og "vil" bo sammen? (jeg ved godt det sikkert lyder dumt, men alle muligheder er værd for mig at tage i betragtning)
-Turistvisum - kunne jeg læse, at man tit fik afslag, skulle det være sådan, at man vurderer at vedkommende vil søge om permanent ophold. Min kæreste har (lige om lidt) færdiggjort hendes uddannelse som lærer i Engelsk - Bachelor of Secondary Education Major in English -
Vores mål er, at få et ophold på længere sigt her i DK, at hun for registreret sig hos mig i min lejlighed, at hun får et arbejde evt læser videre og vi på sigt får et liv op at stå her.
Jeg læser, at nogle flytter til andre EU lande en periode og gifter sig (enten her eller i det pågældende land) for at gøre tingene nemmere. Vi ser naturligvis også på disse ting, som en mulighed. Dog bliver det ikke nemt for mig, at skulle flytte meget længere væk end Sverige pga. mit arbejde og spørgsmålet er lidt, om det er nok eller om det ville være andre lande, der kunne være bedre.
Jeg er jo dansk statsborger og dermed EU borger, så jeg ville kunne flytte til hvilket som helst land i en periode.
(selv om jeg er i tvivl om jeg så kan beholde min lejlighed, da jeg bo til leje hos et bolig firma og ikke selv ejer lejligheden)
Visum ansøgningen kræver også en Schengen forsikring, så vi også kan rejse til andre lande, kunne jeg forstå. Hvilket jeg håber, at jeg også planlægger lidt europa ferie, imens hun er her
Hun har gyldigt pas, søger om CENOMAR og fødselsattest. Skal hun bruge mere?
Men der er virkelig mange ting at tænke over og også i hvilken rækkefølge der måske var bedst at gøre tingene i.
Jeg vil jo helst ikke ende med at vi gør noget forkert, så hun pludselig fik karantæne eller at hun blev nødset til at rejse hjem efter turistvisumets ophør, da vi helst gerne vil have et liv sammen.
Vi har tænkt på Au Pair og søge om dette, men hun er ikke super vild med den idé, men det er også noget vi vil diskuterer når hun kommer. Afhængig af, hvilket visum vi naturligvis søger og de behov vi får efterfølgende. Hvis hun kan få et længere ophold med tilladelse til at arbejde almindeligt, så ville det naturligvis være at foretrække.
Det er bare pænt umuligt, har jeg igen en fornemmelse af.
Der er sikkert mange "fælder" jeg ikke har overvejet og ting der måske ender med at spænde ben for os. I hvert fald er dette nogle af mine spørgsmål
Men jeg håber ikke det er for besværligt og hvis nogen kunne hjælpe, enten med links eller et par hurtige hjælpe ord på vejen, ville jeg/vi være yderst glade.
mvh
F
Jo, lige en sidste ting. Vi har jo været sammen og har derfor mange billeder på FB, men det er kun os selv og venner der kan se dem, ligeledes er billederne ikke "tagget" - jeg ved ikke om man tjekker folks FB og kigger efter disse ting, men tænkte kort, at det nok var bedst at gøre billederne offentlige og tagge os i dem, i en periode i hvert fald.