Jeg vil gerne undersøge mulighederne for at bo i Danmark sammen med min kone, som er fra et land udenfor EU.
Jeg bor i eget hus i Sverige og har haft bopæl der i nogle år. Jeg er pensionist.
Min kone har netop fået uppehållstillstånd i Sverige for to år, men er endnu ikke ankommet, hun venter lige nu på sit ID-kort, som giver hende mulighed for at rejse til Sverige.
Efter mange overvejelser er jeg kommet frem til, at jeg hellere vil bo i Danmark end i Sverige, men inden jeg endelig beslutter mig for at flytte hjem, vil jeg være helt sikker på betingelserne for ophold for min kone.
Jeg har bl.a. følgende spørgsmål:
Kan vi søge om ophold til min kone i DK og få tilladelsen i hus, inden vi rent faktisk flytter ?
(hvis vi først skal sælge huset og flytte til Danmark, og der så viser sig nogle uforudsete problemer, kunne det jo være, at det trods alt er bedre at blive i Sverige)
Hvilke rettigheder vil min kone få i DK ved ophold efter EU-reglerne, f.eks. gratis sprogundervisning ?
Hvor lang tid behøver vi at bo sammen i Sverige, inden vi kan søge ophold i DK ?
(Da huset jo skal sælges, hvis vi flytter, vil der sikkert gå mindst 6-12 måneder, inden vi er klar til at flytte)
Gode råd og links til mer info modtages med tak !
Mvh.
Flytte til Danmark fra Sverige.
Re: Flytte til Danmark fra Sverige.
Hej North!
Jeg kan ikke svare på det hele, men jeg skal svare på det jeg kan med den viden jeg har fundet her inde og fra andre i samme situation.
Angående opholdstilladelse til DK, så mener jeg reglerne er sådan at I SENEST skal søge den dag I begge rejser ind i Danmark. Så ja, I kan sagtens søge om ophold til hende, inden I flytter til Danmark. Jeg og mange andre vil nok anbefale dette, og også at vente på at den rent faktisk er i hus inden I flytter. Det er træls at have søgt, flytte, og få afslag.
Angående din kones tid i Sverige, så er der ingen krav til hvor lang tid hun skal bo der. Hun skal bare nå at tilslutte sig dig inden i flytter. Så hvis du selv tænker 6-12 måneder inden salg af hus, så har I masser af tid.
Mine informationer er ud fra min egen situation, som kommer til at foregå i/fra Tyskland snart. Men jeg mener at reglerne er ens på det punkt uanset hvor du kommer fra i EU.
Jeg kan ikke svare på det hele, men jeg skal svare på det jeg kan med den viden jeg har fundet her inde og fra andre i samme situation.
Angående opholdstilladelse til DK, så mener jeg reglerne er sådan at I SENEST skal søge den dag I begge rejser ind i Danmark. Så ja, I kan sagtens søge om ophold til hende, inden I flytter til Danmark. Jeg og mange andre vil nok anbefale dette, og også at vente på at den rent faktisk er i hus inden I flytter. Det er træls at have søgt, flytte, og få afslag.
Angående din kones tid i Sverige, så er der ingen krav til hvor lang tid hun skal bo der. Hun skal bare nå at tilslutte sig dig inden i flytter. Så hvis du selv tænker 6-12 måneder inden salg af hus, så har I masser af tid.
Mine informationer er ud fra min egen situation, som kommer til at foregå i/fra Tyskland snart. Men jeg mener at reglerne er ens på det punkt uanset hvor du kommer fra i EU.
Hun vil skulle lægge depositum og betale for dansk undervisning på sprogskole
http://uim.dk/arbejdsomrader/danskunder ... uddannelse
Tak for svarene.
Jeg har læst lidt om reglerne for sprogundervisning for personer, der opholder sig i DK efter EU-reglerne. Det virker ret kompliceret med denne klippekort ordning, men ok, det må jo kunne løses.
Men hvis jeg har forstået det rigtigt, er der ikke noget krav om danskundervisning?
Så hvis min kone får lært svensk, inden vi evt. flytter, kan vi nok klare det danske uden at hun skal på sprogskole.
Jeg har læst lidt om reglerne for sprogundervisning for personer, der opholder sig i DK efter EU-reglerne. Det virker ret kompliceret med denne klippekort ordning, men ok, det må jo kunne løses.
Men hvis jeg har forstået det rigtigt, er der ikke noget krav om danskundervisning?
Så hvis min kone får lært svensk, inden vi evt. flytter, kan vi nok klare det danske uden at hun skal på sprogskole.
Det er ikke klogt at springe sprogskolen over, hvis din kone gerne vil opnå dansk statsborgerskab, for så skal hun tale dansk og ikke svensk.