Min forlovede og jeg ønsker i fremtiden (når jeg selv har opsparet ift sikkerhedsstillelsen) at blive gift her i DK. Hun har været au pair i DK i 2 år her til februar (vi har været kærester i et lille års tid efterhånden, besøgt hinanden på kryds og tværs af Fyn og Sjælland).
Hun tager nu her til Holland og bliver au pair der i et år. Planen er at jeg håber at kunne få opsparet til sikkerhedsstillelsen i november så vi kan blive gift og klare alt det formelle ift ægteskabssammenføring/familiesammenføring.
Ville I anbefale at vi fik fat i en kompetent advokat til at klare alt det formelle og juridiske? Er lidt bekymret over at sagsbehandlingen af sammenføringer kan vare op til et år hvis ikke mere....:-/
Er der noget om snakken ift at der er hurtigere behandlingstid hos Statsforvaltningen ifb med sagsbehandling ?
Jeg har tidligere snakket med en advokat ifb de 4 ud af 6 krav der skal opfyldes, og der fik jeg klar besked om at det ikke var et problem at opfylde dem.
Pt tænker vi bare i muligheder (synes det svært at bevare et overblik der også), hvordan klarer vi det her scenarie bedst?
Vil gerne understrege at jeg godtnok ikke er alt for glad ved tanken om at skulle arbejde i et andet EU-land (og få EU-borgerskab), da jeg i forvejen har et super stabilt arbejde i DK, hvor jeg kan være i mange år frem. Og så lidt det at man flytter væk fra familie og venner.
Min kæreste har også snakket om muligheden for at studere her i DK, men det lyder ret tricky ift at skulle få et fast arbejde på et højt uddannelsesniveau. Hun har taget noget collegeuddannelse i Phillipinerne svarende til en dansk erhversuddannelse.
Hvad tænker I ?