Hej,
Jeg fik et svar på et indlæg hvor jeg bla spurgte om det er ok at have en formue i banken. og der fik jeg som svar at hvis formuen er tilstrækkelig så man har 6000 sek tilovers hver måned efter husleje og andre faste udgifter.
1- Jeg vil lige sige at jeg har to børn og skal snart føde. Så hvor meget skal jeg regne med at have?
2- Og det x beløb der skal være tilovers over hvor lang tid af gangen skal man bevise det? f.eks har jeg et beløb vi kan leve af i 3 måneder eller 1 måned og jeg får løbende sat et lignene beløb i banken. er det ok eller skal det være over længere tid og hvor længe?
3- Skal man bevise hvor man har pengene fra? f.eks kan min familie hjælpe mig med penge indtil jeg finder et job. er det akseptabelt?
Må jeg spørge hvem der svare på spørgesmålene? er det en der kender til loven eller en der blot har prøvet det før som mig?
Jeg skal meget snart flytte og vil ikke have forkerte oplysninger.
4- Hvis jeg søger gennem EU reglerne og det ikke virker, kan jeg så flytte min ansøgning til de svenske regler? Og kræver de forsørgelse der? jeg kan jo først arbejde nogle måneder efter jeg har født så jeg står i et delimma...
Tusind tak for jeres hurtige svar.
Med Venlig Hilsen
Roula
Formue ???
Hej Roula, du skal ganske rigtigt råde over et større beløb end blot 6000 SEK, hvis I også har børn - beløbet på de 6000 SEK er ikke skåret ud i granit, men du kan selv sjusse dig frem til, hvor stort et rådighedsbeløb, du bør have, for ikke at blive anset som værende under fattigdomsgrænsen i Sverige ved simpelthen at bruge den beregning, man anvender til kontanthjælp i Sverige - det, som på svensk hedder försörjningsstöd - fx er der en let anvendelig beregning, du kan gøre på nettet, på Socialstyrelsens hjemmeside her http://app.socialstyrelsen.se/sacalc/DefaultJS.aspx
Når du har tastet indkomster og udgifter ind, skulle beregningen gerne vise, at I ikke kan komme i betragtning til økonomisk bistand fra kommunen – ellers har I et problem og kan ikke anses for selvforsørgende!
Hvad angår formue har jeg ikke hørt om nogen, som har fået bevilget EU-opholdsbevis med en formue på mindre end 100,000 SEK, og muligvis får man kun bevilget for et kortere tidsrum og ikke for 5 år, hvis man ikke har nogen større formue til sin rådighed
Men der er jo flere muligheder end at være formuende - et fast beløb, der går ind på din konto hver måned, er jo det, de fleste har i form af løn eller SU eller pension
Om du skal bevise hvor pengene stammer fra, tør jeg ikke sige
Du kan til enhver tid gøre brug af de svenske regler, men ansøgningen for din ægtefælle skal jo så indgives i hjemlandet - indtil videre er der ikke noget forsørgelseskrav ved brug af Sveriges nationale regler, men politikerne arbejder på at indføre et, muligvis allerede fra årsskiftet
Og hvor har jeg så min viden fra? Fra venner, bekendte og her fra forum, samt at have været igennem det på egen hånd...
Når du har tastet indkomster og udgifter ind, skulle beregningen gerne vise, at I ikke kan komme i betragtning til økonomisk bistand fra kommunen – ellers har I et problem og kan ikke anses for selvforsørgende!
Hvad angår formue har jeg ikke hørt om nogen, som har fået bevilget EU-opholdsbevis med en formue på mindre end 100,000 SEK, og muligvis får man kun bevilget for et kortere tidsrum og ikke for 5 år, hvis man ikke har nogen større formue til sin rådighed
Men der er jo flere muligheder end at være formuende - et fast beløb, der går ind på din konto hver måned, er jo det, de fleste har i form af løn eller SU eller pension
Om du skal bevise hvor pengene stammer fra, tør jeg ikke sige
Du kan til enhver tid gøre brug af de svenske regler, men ansøgningen for din ægtefælle skal jo så indgives i hjemlandet - indtil videre er der ikke noget forsørgelseskrav ved brug af Sveriges nationale regler, men politikerne arbejder på at indføre et, muligvis allerede fra årsskiftet
Og hvor har jeg så min viden fra? Fra venner, bekendte og her fra forum, samt at have været igennem det på egen hånd...