processueltophold
processueltophold
Vi skal forhåbentligt til at søge FS her til December og vi overvejer processueltophold, men skal man søge det fra dag 1 af eller kan man ændre mening og først begynde det senere.
Hun starter i skole i Danmark snart og vi søger visum i forlængelse af dette, men er usikker på om vi tør bruge bruge processueltophold, sagen er simpel og alle krav overholdt, men man kan jo aldrig være helt sikker, kan vi bruge visum perioden til at beslutte os i eller skal det ske når vi afleverer ansøgningen?
Hun starter i skole i Danmark snart og vi søger visum i forlængelse af dette, men er usikker på om vi tør bruge bruge processueltophold, sagen er simpel og alle krav overholdt, men man kan jo aldrig være helt sikker, kan vi bruge visum perioden til at beslutte os i eller skal det ske når vi afleverer ansøgningen?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: processueltophold
Man SØGER ikke om processuelt ophold.
Man får det, hvis det ved første øjekast ser ud til at ansøgning om fs kan imødekommes, MEN, hvis det ved nærmere undersøgelse, ofte måneder senere, viser sig at der ikke kan bevilges fs, har man opholdt sig ulovligt og får besked på at rejse ud af DK. I værste fald får man dertil visumkarantæne.
Men på hvilket grundlag er din kone i DK nu? Har hun studievisum eller hvad?
Man får det, hvis det ved første øjekast ser ud til at ansøgning om fs kan imødekommes, MEN, hvis det ved nærmere undersøgelse, ofte måneder senere, viser sig at der ikke kan bevilges fs, har man opholdt sig ulovligt og får besked på at rejse ud af DK. I værste fald får man dertil visumkarantæne.
Men på hvilket grundlag er din kone i DK nu? Har hun studievisum eller hvad?
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hun har søgt midlertidig opholdstilladelse til studie, som gerne skulle gå i gennem i løbet af ugen og så skal hun til prøve i dansk 1 i november, hvor efter det er planen at søge fs og forlænge hendes ophold med kæreste/kone visum i 90 dage, så hun i hvert fald er lovlig der og så se hvad vi tænker til den tid, da mit arbejde er meget fleksibelt har jeg næsten sikkert mulighed for at "arbejde hjemme" de efterfølgende 60 dage i Sri Lanka.
Netop for at undgå den eventuelle karantæne.
Kræver proccesultophold forsikring, som ved visum?
Netop for at undgå den eventuelle karantæne.
Kræver proccesultophold forsikring, som ved visum?
-
mh1
- Kontakt:
Under processuelt ophold er man IKKE dækket af sygesikring, så ja, man skal selv sørge for forsikring.
OBS! Så vidt jeg ved, kræver DK, at man rejser ud af DK og er udenfor landets grænser i min. 24 timer, før man kan ‘lægge’ et visum-/visumfrit ophold i forlængelse af en opholdstilladelse.
OBS! Så vidt jeg ved, kræver DK, at man rejser ud af DK og er udenfor landets grænser i min. 24 timer, før man kan ‘lægge’ et visum-/visumfrit ophold i forlængelse af en opholdstilladelse.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Men det er ikke kræver at man allerede har forsikringen, som med visa?
Men det utrolige skete alligevel i dag, afslag, hun kan ikke lære mere om Danmark på et højskole ophold end det hun skulle have lært som au pair...
Nyt spørgsmål er så vil det være spild af penge at prøve at få et visum i stedet?
Ang. 24 timer ud af Danmark, så mente de hos US at hvis hun søgte om visum i Danmark, fra Danmark ville det kunne lade sig gøre at forlænge opholdet, da hvis man kan give en god grund for at der er søgt i Danmark og at man er i Danmark mente de var en valid grund
Men det utrolige skete alligevel i dag, afslag, hun kan ikke lære mere om Danmark på et højskole ophold end det hun skulle have lært som au pair...
Nyt spørgsmål er så vil det være spild af penge at prøve at få et visum i stedet?
Ang. 24 timer ud af Danmark, så mente de hos US at hvis hun søgte om visum i Danmark, fra Danmark ville det kunne lade sig gøre at forlænge opholdet, da hvis man kan give en god grund for at der er søgt i Danmark og at man er i Danmark mente de var en valid grund
Senest rettet af BNS82 21.09.2018 16:30:01, rettet i alt 1 gang.
-
mh1
- Kontakt:
Mht. forsikring ved visumansøgning, så ved jeg det ikke, men det ville da være højst risikabelt IKKE at have en forsikring parat, hvis hun skulle komme til skade dagen efter at hendes opholdstilladelse udløber.
Hvis du mener: prøve at få visum, så hun kan blive 90 dage, efter at opholdstilladelsen udløber, så burde det være muligt.
Hvis du mener: prøve at få visum, så hun kan blive 90 dage, efter at opholdstilladelsen udløber, så burde det være muligt.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Det jeg mener med at prøve at få visum er, nu der er givet et afslag er der så mening i at søge om visum nu eller vil det bare blive afvist fordi hun lige har fået studie afvist?
-
mh1
- Kontakt:
Hun søgte om en egentlig, midlertidig opholdstilladelse, så jeg vil tro der er risiko for afslag med den begrundelse, at de ikke tror på at hun vil rejse ud, når visum udløber.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Okay, hvad vil de basere på? Hun er rejst ud som hun skulle sidste gang hun var i Danmark, som Au pair (faktisk før tid)
Afslaget var ikke begrundet med frygt for manglende udrejse, men at de ikke mente hun kunne lære mere om Danmark og dansk kultur på højskole opholdet Danish language & culture... og at hendes engelsk ikke var stærkt nok, hvilket der kan være lidt, da hun åbenbart har sagt nogle ting, som kunne misforstås og havde svært ved at svare på andre, plus jeg troede et kursus på en høj skole kunne bruges ved eventuel anden uddannelse, så det sagde hun.
Jeg har i min invitation skrevet det, som det er, at vi er klar over det tidligere afslag, men at hun gerne ville lave noget mens hun var i Danmark og ikke bare gå hjemme mens jeg er på job
Afslaget var ikke begrundet med frygt for manglende udrejse, men at de ikke mente hun kunne lære mere om Danmark og dansk kultur på højskole opholdet Danish language & culture... og at hendes engelsk ikke var stærkt nok, hvilket der kan være lidt, da hun åbenbart har sagt nogle ting, som kunne misforstås og havde svært ved at svare på andre, plus jeg troede et kursus på en høj skole kunne bruges ved eventuel anden uddannelse, så det sagde hun.
Jeg har i min invitation skrevet det, som det er, at vi er klar over det tidligere afslag, men at hun gerne ville lave noget mens hun var i Danmark og ikke bare gå hjemme mens jeg er på job
-
mh1
- Kontakt:
I kan da prøve, og lykkes det ikke søger hun, når du er flyttet til Norge.
PS: ER I gift, eller er I det ikke endnu? I kan først bruge EU-reglerne, når I er blevet gift.
PS: ER I gift, eller er I det ikke endnu? I kan først bruge EU-reglerne, når I er blevet gift.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Vi prøver visum først. Vi er ikke gift endnu, da jeg helst vil giftes i Danmark, da legaliseringen hernede er en smule besværlig og har snakket med noget af hendes omgangskreds, som også har dansk mage og de havde problemer med at få ægteskabet godkendt i Danmark, men ved godt vi skal være gift før vi kan bruge EU regler.
Det gik hurtigt og smerte frit at få besøgsvisum, så det er bare perfekt 
Så nu er vi klar til prøver, gifteri og ansøgning
PS. hvornår skal/kan vi ændre hendes folkeregister adresse, er det når vi afleverer FS ansøgning, bliver gift eller kan det først ske hvis(når) FS er godkendt?
Så nu er vi klar til prøver, gifteri og ansøgning
PS. hvornår skal/kan vi ændre hendes folkeregister adresse, er det når vi afleverer FS ansøgning, bliver gift eller kan det først ske hvis(når) FS er godkendt?
-
mh1
- Kontakt:
Hun kan ikke folkeregistreres, før hun har opholdstilladelse/ godkendt EU-ophold.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
okay, mange tak.
Ved du noget om jobs på positiv listen, for jeg har et job, der har den beskrivelse, inde på nyidanmark.dk, men der står også at det kræver mindst 3 års uddannelse og det kan jeg ikke få til at hænge sammen, min længste uddannelse inden for faget har varet 2 år, så jeg tænker at det ikke kan komme i spil, men det ville da være rart om det var muligt at kunne trække den med ind i afgørelsen.
Ved du noget om jobs på positiv listen, for jeg har et job, der har den beskrivelse, inde på nyidanmark.dk, men der står også at det kræver mindst 3 års uddannelse og det kan jeg ikke få til at hænge sammen, min længste uddannelse inden for faget har varet 2 år, så jeg tænker at det ikke kan komme i spil, men det ville da være rart om det var muligt at kunne trække den med ind i afgørelsen.
-
mh1
- Kontakt:
For at et job kan godkendes som værende på positivlisten, skal det have en bestemt kode, en DISCO-08-kode. Din arbejdsgiver skal angive DISCO-8-koden for dit job, hvis du ansøger om opholdstilladelse/fs efter positivlisten.
Se: https://www.dst.dk/da/Statistik/dokumen ... atistikken
Se: https://www.dst.dk/da/Statistik/dokumen ... atistikken
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG