Fremleje af bolig.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
lbexpert

Fremleje af bolig.

Indlæg af lbexpert » 16.10.2008 10:57:31

Hej igen.
Lige et sporgsmaal mere.

Hvis jeg flytter min adrasse fra DK til Sverige i 3 maaneder, og derefter
soger familiesammeforsel med min kone fra Vietnam via EU reglerne,
kan jeg forstaa at man skal opsige, fremleje eller salge sin bolig i Danmark for minimum 3 aar.

Jeg har eget hus i Danmark, men kan det vare rigtigt at jeg skal leje det ud eller salge det bare fordi jeg har faaet arbejde eller opholder mig i Sverige i 3 maaneder. Jeg kan dokumenterer at jeg opholder mig i Sverige lovligt har faaet Svensk person nummer OSV.

Haaber nogle kan svare mig.

Jeg kunne jo kontakte US, men da jeg lige nu opholder mig i Vietnam, er det lidt besvarligt. At ring er dyrt, at sende email, ok, men der gaar jo mindst 2 maaneder inden man faar svar.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.10.2008 11:58:15

Det er ikke 3 år, men 3 måneder - samme periode hvor du bosætter dig i Sverige, og ja, det er et krav for at modvirke sager om proformaflytninger!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.10.2008 15:15:14

Der er ikke noget krav i EU-reglerne om, at man SKAL fremleje sin ejerbolig i det land, man er statsborger i, bare fordi man i en periode ønsker at bo i et andet EU-land.

Men forvent, at du vil blive udtaget til ekstra kontrol, hvis du IKKE gør det. D.v.s. i så fald vil du blive bedt om at dokumentere, at du faktisk ikke har boet i Danmark i den tid, du siger, at du har boet i Sverige.

Og her er det ikke nok, at du har været tilmeldt det svenske folkeregister, for det kan jo netop være proforma. Det vil være ting som forbrug af el & vand på adressen i Sverige og ikke mindst ingen forbrug af el & vand på adressen i Danmark, som vil kunne dokumentere, hvor du reelt har opholdt dig.

Uanset hvad der står på Udlændingeservice hjemmeside, så er det sådan, at der her er tale om fælles EU-regler, og Danmark kan derfor ikke lovligt stille alle mulige og umulige særkrav. Og det eneste, der kræves efter EU-reglerne, det er, at du reelt har boet i et andet EU-land, før du vender tilbage til Danmark.

Det nemmeste er nok at fremleje din danske bolig, men hvis du ikke ønsker at gøre det, så må du til gengæld sørge for at gemme AL tilgængelig dokumentation for, hvor du fysisk har opholdt dig i den tid, du har folkeregisteradresse i Sverige. Altså også f.eks. sådan noget som telefonregninger, brobizzkvitteringer, togbilletter og så videre.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.10.2008 15:25:04

Følgende er sakset fra den vejledning, som nu ligger på Udlændingeservice hjemmeside:

"Udlændingeservice vurderer ud fra oplysningerne i ansøgningsblanketten og de til blanketten vedlagte dokumenter, om kravet om reelt og faktisk ophold kan anses for opfyldt.

Hvis Udlændingeservice ud fra de fremsendte oplysninger vurderer, at der er tvivl om, hvorvidt den danske statsborger har haft et reelt og faktisk ophold i et andet EU/EØS-land, vil der blive krævet yderligere dokumentation herfor.

I det følgende gives eksempler på dokumenter, som en dansk statsborger vil kunne fremvise for at dokumentere, at han/hun har haft et reelt og faktisk ophold i et andet EU-land:

* dokumentation for adresser, herunder udskrifter fra et folkeregister om, at ansøgeren var bopælsregisteret

* skøder på boligkøb, lejekontrakter for leje af bolig eller kvittering for huslejebetaling

* dokumentation for, at den danske statsborger flyttede fra pågældendes tidligere bopæl, herunder dokumentation for, at pågældende opsagde lejemål, solgte sit hus, eller fremlejede sin bolig i en vis periode

* indmeldelse af børn i skole, børnehave etc.

* dokumentation for sygesikringsnummer, eller særlige sygeforsikringer

Der er ikke tale om en udtømmende opregning af dokumenter, som en dansk statsborger har mulighed for at fremvise for at dokumentere et reelt og faktisk ophold i et andet EU/EØS-land. Samtidig kan en ansøgning om familiesammenføring ikke afslås alene under henvisning til, at en dansk statsborger ikke har været i stand til at fremlægge et eller flere af ovennævnte dokumenter.

Under alle omstændigheder foretager Udlændingeservice en konkret vurdering af sagens samlede omstændigheder."

Som det ses er dokumentation for, at man har solgt, opsagt eller fremlejet sin danske bolig altså blot èn af de måder, hvorpå man kan dokumentere / sandsynliggøre, at man har været reelt og faktisk etableret i et andet EU-land. Hvis man vel at mærke overhovedet bliver bedt om at dokumentere dette, hvilket kun vil være tilfældet, hvis myndighederne fornemmer, at der nok er noget muggent ved sagen. Som f.eks. hvis man har boet til leje på et værelse hos sin onkel i Malmø.

Det er således definitivt en misforståelse, at de danske myndigheder KRÆVER, at man fremlejer sin ejerbolig, medens man bor i et andet EU-land. De danske myndigheder har ikke lov til at stille et sådant krav og gør det altså heller ikke.

Besvar