Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
Mikael T
Hejsa, jeg sidder og gennemgaar skemaerne punkt for punkt og finder ud af under punkt 10 at den leje bolig jeg har ikke er ejet af det firma (Kuben) som jeg lejer fra.
Da de administrerer boligen, ikke videre lejer, saa er der vel ikke nogen ko paa isen?
Ejeren af bygningen er en pensionsfond saa man kan vel ikke sige at de lejer bygningen ud til et administrations firma som saa staar som fremlejer?
Tak for et fantastisk forum

-
fundiver199
Det afgørende er ikke, hvem der ejer din bolig, men at du skal have rådighed over den mindst 3 år frem i tiden, når I søger om FS. Og herudover skal lejekontrakten være i dit navn og ikke f.eks. dine forældres navn. Endelig må I højest bo 2 personer pr. opholdsrum eller alternativt skal lejligheden være på mindst 20 m2 pr. beboer. Er man f.eks. 2 voksne og 1 barn, så skal man enten have en 2-værelses lejlighed eller en 1-værelses på mindst 60 m2.
At ejeren (en pensionskasse) har ansat et ejendomsselskab (Kuben) til at administrere ejendommen for ham, har ingen betydning for sagen. Og der er heller ikke noget forbud imod fremlejer, men det er de færreste fremlejer, som varer i mere end 3 år.
-
Mikael T
Tak for dit svar fundiver men ifoelge ansoegningsskemaet saa er du meget forkert paa den, laes foelgende:
Bemærk: Hvis du bor til leje, og udlejer selv er lejer eller andels- eller anpartshaver af boligen, opfylder du ikke boligkravet, da du ikke direkte råder over brugsretten til boligen. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt udlejer ejer din bolig eller selv er lejer af din bolig bedes du kontakte udlejer, inden du besvarer spørgsmålene vedr. lejebolig.
I henhold til ovenstaende bemaerkning saa er det IKKE tilladt at bo i fremlejet bolig saa jeg hoerer gerne fra nogen som ved noget mere konkret, som eventuelt har stoedt ind i dette her som et problem? Jeg har kontrakt og boliigen opfylder krav om stoerelse det er KUN det ene spoergsmaal om ejerskab.
-
SraPacheco
Hej!
Som du selv skriver så er det vel ikke noget problem, for Kuben lejer jo ikke din bolig hos pensionskassen og videreudlejer den til dig, de er udelukkende ansat til at administrere udlejningen af boligerne.
Hvis du stadig er i tvivl så ville jeg ringe til US og spørge om det er problematisk.
Men der er jo ikke tale om en fremleje (det kan heller ikke lade sig gøre så vidt jeg ved, for fremleje kan vidst max være for 2 år ad gangen). Og det der står på ansøgningsskemaet om at udlejer selv er lejer eller andels- eller anpartshaver af boligen, det henviser vel netop til en fremleje-situation.
Hilsen Unna
-
fundiver199
Ja jeg var delvist galt på den. Man opfylder ikke boligkravet, hvis man fremlejer en leje- eller andelsbolig. Men dette giver lidt sig selv, idet der mig bekendt ikke findes boligforeninger, som accepterer fremleje over en så lang periode som 3 år. Eller i hvert fald er det yderst sjældent.
Derimod er tilladt at leje en ejerbolig på en tidsbegrænset kontrakt, hvis man kan finde nogen, som er villige til at give en en kontrakt af 3 års varighed eller mere. Dette er der så også mange, som i daglig tale betegner "fremleje", men det er det jo rent faktisk ikke. Beklager, at jeg ikke tænkte mig ordentligt om, før jeg svarede, eller i hvert fald udtrykte mig upræcist.
Stadig: Der er slet ingen problemer for dig, for du bor i en ganske almindelige lejebolig på en tidsubegrænset kontrakt.