Min hustru (ikke-EU borger) har fået midlertidig opholdstilladelse og dansk CPR-nummer.
Jeg håber det er nogen her der ved, hvordan reglerne er med udrejse til andre lande i kortere perioder (på ferie og lign.) når man har midlertidig opholdstilladelse. Har man ret til f.eks. at rejse til andre lande i Schengen området på kort ferie alene baseret på sin danske opholdstilladelse eller skal man stadig have et separat Schengen turistvisum? I så fald, hvordan kan man dokumetere overfor grænsemyndigheder i andre lande at man har dansk opholdstilladelse (idet al kommunikation fra US har været på dansk)?
Og hvad med rejser til EU-lande som ikke er en del af Schengen, f.eks. England? Kan man bruge en dansk midlertidig opholdstilladelse til at rejse dertil?
På forhånd mange tak.
Midlertidig opholdstilladelse og rejse som turist
-
AlphonsAaberg
-
AlphonsAaberg
Re: Midlertidig opholdstilladelse og rejse som turist
Jeg fandt så selv svaret til mine første spørgsmål idet jeg fuldstændig havde overset, at hun får et opholdskort på et senere tidpunkt som giver hende ret til at rejse i Schengen.
Dog vil jeg stadig gerne høre, om et opholdskort giver ret til at rejse i EU lande uden for Schengen samarbejdet?
Dog vil jeg stadig gerne høre, om et opholdskort giver ret til at rejse i EU lande uden for Schengen samarbejdet?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... glerne.htm
"Familiemedlemmer der har opholdskort udstedt efter EU-reglerne af et EU-land, der ikke er et Schengenland
Udlændinge, som har et opholdskort, der er udstedt efter EU-reglerne om fri bevægelighed, behøver ikke visum for at indrejse og opholde sig i Danmark, hvis EU-opholdskortet er udstedt af et EU-land, som også er et Schengenland. Udlændinge, der har et EU-opholdskort udstedt af et EU-land, som ikke er med i Schengen-samarbejdet, er dog kun fritaget for visum ved indrejse og ophold i Danmark, hvis de ledsager eller slutter sig til en EU-statsborger. Dette gælder både opholdskort, der er udstedt efter direktiv 2004/38/EF, og opholdskort, der er udstedt inden, direktivet trådte i kraft. Opholdskortet er i form af et plastkort i kreditkortstørrelse eller en opholdssticker, der er indsat i passet."
Detter følger af EU-reglerne, og gælder derfor også i forhold til udlændinge med et dansk EU-opholdskort, som vil rejse til andre EU-lande. M.a.o., hun kan kun rejse til ikke-Schengenlande uden visum, hvis du er med.
"Familiemedlemmer der har opholdskort udstedt efter EU-reglerne af et EU-land, der ikke er et Schengenland
Udlændinge, som har et opholdskort, der er udstedt efter EU-reglerne om fri bevægelighed, behøver ikke visum for at indrejse og opholde sig i Danmark, hvis EU-opholdskortet er udstedt af et EU-land, som også er et Schengenland. Udlændinge, der har et EU-opholdskort udstedt af et EU-land, som ikke er med i Schengen-samarbejdet, er dog kun fritaget for visum ved indrejse og ophold i Danmark, hvis de ledsager eller slutter sig til en EU-statsborger. Dette gælder både opholdskort, der er udstedt efter direktiv 2004/38/EF, og opholdskort, der er udstedt inden, direktivet trådte i kraft. Opholdskortet er i form af et plastkort i kreditkortstørrelse eller en opholdssticker, der er indsat i passet."
Detter følger af EU-reglerne, og gælder derfor også i forhold til udlændinge med et dansk EU-opholdskort, som vil rejse til andre EU-lande. M.a.o., hun kan kun rejse til ikke-Schengenlande uden visum, hvis du er med.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
AlphonsAaberg
Mange tak for svaret, mh.