Skal prøve gennem Danmark

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

shbasoda

Skal prøve gennem Danmark

Indlæg af shbasoda » 05.06.2017 08:24:46

Hejsa
Håber I kan hjælpe mig
Jeg har arbejdet fuldtid som lærer men uheldigvis er vi blevet fyret pga skolen er gået konkurs. Det skete i maj måned. Har alle lønsedler indtil maj gennem 6 år. Har arbejdet i to forskellige skole i 6 år. Samt det sidste sted hsr været 1 år og 10 md inden den gik konkurs.
Vi er stadig i 3 måneder ansat på skolen og til september modtager vores løn gennem løngarantien. Vi skal først søge visum i august vi bliver gift der i Tyrkiet dernæst når han ankommer til Danmark vil vi søge familiesamføring er 30 år han er 35.

Der er et punkt hvori de spørger om man er i arbejde. På det tidspunk vil jeg være ansat under lønmodtagernes garantifond. Og modtage penge. Men hvad skal jeg sige. Skal jeg skrive at jeg er arbejdsløs og får erstatning?

Har lønforsikrinh så i et år vil jeg modtage 80% af løn der er brutoverdi af 31.000 kr.

Derefter vil jeg modtage dagpenge. Er det nok som forsørgelse. ?

Bor i en lejlighed på 83 kvm. Hvori det kun er en stue med 41 kvm. Dernæst er det et rum uden vindue som jeg bruger til værelse. På papirerne hedder det depot der det ikke indeholder vindue. Men må jeg godt bruge de kvm som beboelse ??

Dernæst står der er der nogen i familien som har søgt familiesamføring. For 32 år siden kom min mor sådan til landet skal vi skrive det ?

Hans bror og søster kom for 10 og 15 år skal vi også skrive om dem. ??

Kan man ikke få vejledning til at udfylde de papir. Samt der er den til at søge visum på engels. Jeg hved ikke hvordan jeg skal udfylde den :(

Mange tak for hjælpen.

AruParuu

Re: Skal prøve gennem Danmark

Indlæg af AruParuu » 05.06.2017 10:12:35

Bor du alene i lejligheden? Hvis du bor med andre så skal du have din egen ind/udgang. Dvs at du skal kunne komme ind og uden for via din EGEN dør. Hvis du bor der alene så oplys de kvm der er. Jeg vedhæftede en plantegning.

Mht til forsørgelse så er dagpenge fint nok, så længe du ikke har modtaget kontant hjælp osv så er det fint.

AruParuu

Indlæg af AruParuu » 05.06.2017 10:19:02

Du er stadig ansat i august så jeg ville i det punkt ved ansøgningen bare skrive den dag du ikke længere er ansat fx jan 2002-sep 2017

Jeg gjorde det samme, da jeg synes det var vigtigt at tilføje de ting.
Der er to afsnit i ansøgningen, den første er til ham og den anden er til dig.
I punkt 4 hvor du skal udfylde info om dig selv så skal du oplyse at din mor er familiesammenført.
I punkt 7 skal du oplyse hans søskende.

AruParuu

Indlæg af AruParuu » 05.06.2017 10:20:31

Du kan evt skrive din mors navn og årstal ved siden af.
FORNAVN EFTERNAVN, 1985

shbasoda

Indlæg af shbasoda » 05.06.2017 14:27:07

Hej mange tak for det
Der er ikke en plantegning. Men når man er matematik lærer :) jeg lavede mit eget for at finde møbler der jeg havde nogle skæve væg.

Så kan jeg vedhæfte det. Jeg bor alene i lejligheden. Det er faktisk et mega stor villa som er blevet inddelt med 3 indgange. Hvori der er nogen der bor i 1. Sal. Så bor jeg th og andre bor tv.

Jeg har et andet problem.
Alle kender til politiske magtkamp der vdr Tyrkiet. Der var kupforsøg osv. Og jeg arbejdede ved en af skolerne som var stiftet af nogle tyrkiske forældre der åbenbart var ikke ok i erdogans øjne. Så pga trusler er skolen lukket. Har en onkel i Tyrkiet og ville ikke giftes med hans søn. Og valgte at blive gift med ham jeg kan lide. Så nu truer han mig rent faktisk med at ringe til udlændings styrelsen i Tyrkiet altså danske ambassade og sige at jeg vil lave en proforma ægteskab. Samt han vil ringe til den tyrkiske politiet og stemple mig som landsforræder fordi jeg arbejde ved en skole som er tilhængere af det der skete. Så nu hved jeg ikke om jeg enlig tør at tage til Tyrkiet. Og ny i Danmark står der at man ikke kan have visum til sin kæreste med mindre man har et billed sammen. Vi valgte at holde vores forhold hemmeligt. Da jeg frygtede min onkels reaktion. Vi var ikke engang venner på Facebook indtil det blev offentliggjort at vi ville have hinanden. Så nu er jeg mega bange for at han skal ringe til Udlændingestyrelsen og sige alt mulig løgnhistorier. Jeg har blot arbejdet som lærer og pga truslerne har jeg heller ikke længere et job.

AruParuu

Indlæg af AruParuu » 05.06.2017 15:16:21

Den vedhæfter du bare så, jeg lavede også min egen og skrev målene. Du skal jo vedhæfte din lejekontrakt og deri står der jo kvm osv.

Sådan som jeg har forstået det skal han have været i danmark mindst en gang.
Det jeg gjorde var at blive gift og efterfølgende få ham op med visum. Derefter søgte vi FS.

Mht til det andet så ville jeg bare gøre som planlagt. Evt tag på ferie et sted sammen og få taget en masse billeder. Men sørg for at det bliver hemmeligt for din familie i tyrkiet. Bed dine forældre om at holde det hemmeligt. I behøver ikke at blive gift med et stort bryllup endnu. I kan bare blive islamisk gift og så i har noget på papir og efterfølgende tage nogle billeder sammen og så kan du søge FS når du er i dk igen. Du/din kommende mand er i en alder hvor der ikke er så meget tvivl om det er arrangeret/tvang.

Din familie burde forstå hvor vigtigt det er.

shbasoda

Indlæg af shbasoda » 05.06.2017 16:16:59

Mine forældre er helt medforståelig for det. Min far ønsker det slet ikke. Jeg havde ikke holdt mit forhold for dem hemmeligt det er mere min onkel i Tyrkiet. Vores familie er splittet nu pga denne episode.

Vi tænker at jeg tager ned til Tyrkiet tør stadig ikke så vi prøver med min far. Så vil vi blive gift og holde en lille bryllup. Det er mit 2. Ægteskab hans 1. Det er derfor vi er bange for proforma ægteskab trusler. Han har en storebror og storesøster her i Danmark. Jeg har været hans nieces lærer da han lærte mig at kende. Samt at vi mødtes også tit der vi kommer fra samme by i Tyrkiet.
Vi vil først søge visum. Og når han så kommer tænker jeg at han skal have undervisning hjemme indtil vi søger opholdstilladelse. Vi har godt et år. Og jeg tænker at jeg kan bruge mine egne undervisningsmateriale til vores modtager klasse. Og at han direkte kan tage A2 prøven.

Jeg har visum papiret som jeg ikke hved hvordan jeg skal udfylde. Kan jeg få hjælp til det ??

http://www.denmarkvac-tr.com/pdf/scheng ... _16713.pdf

Punkter efter 10
Punkt 17 er det hans adresse mit adresse??
Punkt mellem 18-35 har jeg også problemer med.

Mange tak for hjælpen.
Senest rettet af shbasoda 05.06.2017 16:19:19, rettet i alt 1 gang.

shbasoda

Indlæg af shbasoda » 05.06.2017 16:17:28

Og mange tak for hjælpen det har lettet mit hjerte.

AruParuu

Indlæg af AruParuu » 05.06.2017 16:36:36

Hvorfor søger du ikke via nyidanmark. ?
Du skal søge om besøgsvisa til ham via nyidanmark/online. Der udfylder du alle de ting som der står i ansøgningen og sender den afsted. Din mand skal efterføglende bestille en tid på den danske ambassade i tyrkiet og der interviewer de ham lidt og tager de papire fra ham som de har brug for osv. Dernæst venter i på svar og når han har modtaget visa så kommer han til danmark. Her kan han blive i de ca 2 måneder og derefter søger i FS. I kan søge om tilbage rejsetilladelse og så kan han tage tilbage til tyrkiet og arbejde hvis han har arbejde eller også kan blive hos dig i danmark indtil i får svar.

Men hvis du vil udfylde schengen visa applikationen så er det ham som skal udfylde den så og sige, så det er hans informationer der skal skrives indtil i når punkt 31/32 tror jeg. Derfra er det dig. Men kig på ansøgnings skemaet som er det din kommende mand der sidder og udfylder den. Dvs det er hans adresse som skal på i punkt 17.

Det i skal huske når i søger er at tegne en forsikring på ham mens han er i DK dvs hvis han ankommer 15 sep 2017 så skal i online finde en forsikring så som axa og betale for 90 dage (de dage visa gælder til) Det koster ca 600 kr for hele perioden. Den dokumentation skal også vedlægges. Det er også vigtigt at han har penge med når han møder op på ambassaden. De spurgte min mand hvor meget han havde på sig og det noterede de.

AruParuu

Indlæg af AruParuu » 05.06.2017 16:40:40

Det tager ca 6 måneder før i får et svar. Og så kan der gå yderligere en måned før i for opholdskortet. De der 10-12 måneder er bare noget de siger så folk ikke skal have alt for høje forventninger.
Det bliver svært for ham at blive her uden at måtte noget. Han skal være indforstået med at det bliver en svær, tør og langsom periode indtil i får svar. Og efterfølgende bliver det hårdt da han både skal læse og arbejde. Så bare sørg for at du fortæller ham det fra starten af så han ikke forventer alt er klart når han lander. Det bliver også svært for dig da du står for det meste. Derfor synes jeg personligt det er bedst at de bliver i hjemlandet indtil de får svar. Der her de mulighed for at arbejde også og det bliver ikke så hårdt økonomisk og mentalt for dig.

Det var så lidt :)

shbasoda

Indlæg af shbasoda » 05.06.2017 17:26:24

Uuu jeg tror ikke at han kan vente de 6-7 md i Tyrkiet uden mig. For han skal sige sit arbejde op inden han kan komme. Jeg er også arbejdsløs så indtil jeg finder arbejde kan det være vores forlænget bryllupsrejse :)) heldigvis drikker eller ryger hverken min forlovede eller jeg ikke. Så vi vil ikke have de store udgifter. Og vores lejlighed er billig i forvejen.

Rejseforsikring osv er det ikke noget vi skal tegne inden han kommer ??

Så kan jeg sagtens udfylde det online når vi bliver gift i Tyrkiet. Dagen efter jeg landet skal vi giftes nemlig og så kan jeg lave det her online.

Hvis man har lavet et online før. Kan det have et problem ? Jeg hjælp nemlig min veninde med at udfyldte et for at vise hvordan man skal gøre det. Hun havde ikke nemid så vi brugte mit. Men den dumme tøs havde fuldført den. Derefter har vi annulleret det. Eller retteee sagt jeg gjorde det efter et par dage fordi hun havde lukket siden ned og jeg hviste det ikke. Men åbenbart gemmer den det selv om jeg annullerede :(( jeg hsr skrevet til US at det var bare for At udfylde skemaet online og jeg ville vise men at personen havde fuldført det. men ja. Det er noget der skete for 6 md siden.

Har bare så meget negativt rundt om mig. Har virkelig dummet med.

Hvad hvis jeg skylder skat 45.000 de vil sende det videre til inkasso ??

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.06.2017 20:17:51

Hvis du er bange for at tage til Tyrkiet for at blive gift, kunne I måske blive det i KKTC? Du kan rejse til Cypern og tage over grænsen til KKTC, og han og jeres gæster kan tage en færge til KKTC. I kan fx blive viet i Nicosia og holde festen i Girne. KKTC har ikke samme lovgivning som Tyrkiet, og vielser skulle være enklere end i Tyrkiet.

Din forlovede kan kontakte en KKTC repræsentation i Tyrkiet for at høre, hvad I skal bruge af dokumentation.
mh
Rådgiver for ÆUG

shbasoda

Indlæg af shbasoda » 05.06.2017 20:22:25

Dette havde vi slet ikke tænkt på, tak for dette mange tak for hjælpen

shbasoda

Indlæg af shbasoda » 09.06.2017 06:39:39

Nu vil jeg lige høre igen om det med at jeg er tyrker og har dansk pas. Kan jeg godt fritages for sikkerhedsbeløbet?

Og det andet er skal mam betale banken noget for at åbne den konto samt bliver der trukket penge ud af kontoen når man stiller den til sikkerheds. Altså gebyr mener jeg.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 09.06.2017 21:44:23

Nej, hvis man har dobbelt statsborgerskab (dansk + et andet), så vil man i DK blive anset for helt igennem dansk, og kan ikke benytte fx EU-regler uden at flytte til et EU-land som IKKE må være ens andet sb-land, og altså heller ikke de særlige regler for tyrkiske arbejdstagere i DK/EU.

Det beløb, du stiller som sikkerhed skal 'låses', så evt. gebyrer skal betales fra en anden konto. Banker er private foretagender, og tager forskellige priser for deres service. Det kan betale sig at spørge mere end én bank, hvad de kræver for at oprette en bankgaranti/spærret konto.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar