"Når I begge er EU-borgere, har I automatisk ret til at bo i Danmark. Hele diskussionen går alene på ikke-EU borgere."
Men når jeg kikker på "Prøv din situation I" for indfødte danskere, så kommer der flere spørgsmål og man følger pilene.
1)Er du oprindeligt dansker, dvs. at du er FØDT dansker?
Ja
2)Er dig eller din partner under 24 år?
Nej
3)Er din partner fra et EU/EØS-land?
Ja
4)I kan søge efter EU-reglerne. Læs mere på Udlændingeservices hjemmeside, www.nyidanmark.dk
Men såvidt jeg har forstået, går det egentlig ikke på hvorvidt din partner er EU borger, men mere på om man selv har opnået status som EU borger ved at have boet og/eller arbejdet i et andet EU land end Danmark, eller ydet grænseoverskridende tjenesteydelser fra Danmark til et andet EU land.
Er det i testen der er en fejl, eller er det personen ovenfor der er galt på den?
For jeg har endnu ikke fundet noget officielt nogen steder der beskriver tilfældet Dansk statsborger/EU statsborger der ønsker familiesammenføring.
Og før nogen siger at det behøver vi jo heller ikke for han har automatisk ret til at være i Danmark, så vil jeg da gerne have lov at sige; Ja, men kun sålænge han forbliver i arbejde, mister EU borgeren (den medbragte ægtefælle (uden en fs)) sit arbejde, så har han/hun 3-6 mdr at finde et nyt i, og gør han ikke det så er det ud af vagten.
Jeg ville blive meget glad hvis der nogen der kan kaste yderligere lys over sagen.
På forhånd tak,
Hrefna