Rejse i EU inden svar på forlængelse af opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Fenris1

Rejse i EU inden svar på forlængelse af opholdstilladelse

Indlæg af Fenris1 » 04.04.2017 13:24:53

hej forum
Min partner har søgt om forlængelse af midlertidig opholdstilladelse, ansøgningen er modtaget i US midt i januar, og forventet svar i juni. Men da den nuværende opholdstilladelse jo kun gælder to år, så er der en periode hvor min partner ikke har en gyldig opholdstilladelse at fremvise. Det er så heldigt, at han har fået tilbud om at deltage i tre ugers sommerkursus på et universitet i Frankrig som en del af sit studium. Men hvis behandlingen af forlængelsen bliver bare en anelse forsinket, så kan han vel ikke rejse? Jeg ved godt, at man kan få "tilbagerejsetilladelse" men den er vel mest til at rejse til hjemlandet og tilbage, ikke til at besøge et andet EU land. Hvordan forholder man sig i den periode, hvor man ikke har opholdstilladelse, hvis man er nødt til at rejse til et andet land?

AruParuu

Re: Rejse i EU inden svar på forlængelse af opholdstilladelse

Indlæg af AruParuu » 04.04.2017 15:21:31

Jeg synes jeg har læst herinde at man godt må rejse. Ligesom man kan få tilbagerejse tilladelse når man har søgt om FS.

Pelle

Indlæg af Pelle » 04.04.2017 17:42:20

Han skal klart ansøge om en tilbagerejsetilladelse. Ellers kan han både få problemer med at komme ind i frankring og komme tilbage til dk igen

Fenris1

Indlæg af Fenris1 » 04.04.2017 21:37:03

Pelle skrev:Han skal klart ansøge om en tilbagerejsetilladelse. Ellers kan han både få problemer med at komme ind i frankring og komme tilbage til dk igen
Tak for svaret. Jeg var i tvivl om, hvorvidt en sådan tilbagerejsetilladelse er tilstrækkeligt til at rejse ind i Frankrig, da han jo faktisk fra nu af ikke har en opholdstilladelse.

Besvar