Visum i Sverige hvis man søger familiesammenføring under EU-reglerne

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
danaus

Visum i Sverige hvis man søger familiesammenføring under EU-reglerne

Indlæg af danaus » 13.03.2017 15:46:41

Hej alle sammen. :D

Jeg (dansk statsborger) og min mand (australsk statsborger) har været ved at skrive ansøgning om familiesammenføring i Danmark - men er kommet i problemer da jeg er på SU og derfor får svært ved at leve op til at være forsørger.
For at være på en sikre side har vi derfor besluttet at flytte til Sverige og søge gennem EU.
Her kommer vores dilemma. I øjeblikket bor min mand og jeg sammen i Danmark, han er her på et Working Holiday Visa og må være her til midt juni. Forinden var han på et Schengen visa.
Mit spørgsmål går så ud på, at jeg jo ikke kan tage til Sverige og sende en visuminvitation til min mand - da han jo allerede har visa i Danmark (i øjeblikket), altså hvad gør vi så?
Kan vi tage sammen til Sverige og søge om EU-opholdstilladelse til ham i Sverige inden hans visum løber ud (eller er det imod reglerne, da han altså bruger sit Working Holiday Visum til at få opholdstilladelse i Sverige?) Eller kan han gøre det modsatte, søge Working Holiday Visum i Sverige, og så kan vi senere søge om jeg må tage min mand med hjem til Danmark (eller det også imod reglerne da han bruger sit WHV i Sverige til at flytte med hjem til Danmark?
Er det nødvendigt for ham at rejse ud af Schenegen regionen i 3 måneder, hvorimens jeg flytter til Sverige og søger om at han kan besøge mig? :(

Vi håber i forstår vores dilemma og har mulighed for at hjælpe!
På forhånd kæmpe TAK! :D

skaanebo

Re: Visum i Sverige hvis man søger familiesammenføring under EU-reglerne

Indlæg af skaanebo » 13.03.2017 17:13:31

Ja, I kan fint rejse til Sverige sammen, så længe hans nuværende ophold i Danmark er lovligt. Læs mere under menupunktet øverst her på siden "Rådgivning" om brug af EU-regler.

danaus

Indlæg af danaus » 14.03.2017 08:03:42

Mange tak for hjælpen.
Jeg synes jeg har prøvet at finde svar, men kan stadig ikke helt finde ud af nedenstående.
Altså tager vi bare sammen på både migrationsverket og skatteverket?
Eller er det smartest hvis jeg flytter min adresse først og får personnummer før vi søger om opholdskort til min mand, eller er det ligegyldigt? Det jeg er lidt nervøs for er om de kan afvise os i Sverige, når han søger om opholdskort - da der der nu er mindre end 3 måneder til han skal være ude af Danmark/Schengen regionen? Eller er det unødvendig bekymring - så vi sagtens sammen kan tage op og få lavet en flytte melding og får lavet personnumre/søger opholdskort? :D

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.03.2017 09:17:32

Det er helt ligetil.

danaus

Indlæg af danaus » 14.03.2017 12:08:37

Fantastisk - TAK

plmon

Indlæg af plmon » 22.05.2017 10:49:40

danaus skrev:Hej alle sammen. :D

Jeg (dansk statsborger) og min mand (australsk statsborger) har været ved at skrive ansøgning om familiesammenføring i Danmark - men er kommet i problemer da jeg er på SU og derfor får svært ved at leve op til at være forsørger.
For at være på en sikre side har vi derfor besluttet at flytte til Sverige og søge gennem EU.
Her kommer vores dilemma. I øjeblikket bor min mand og jeg sammen i Danmark, han er her på et Working Holiday Visa og må være her til midt juni. Forinden var han på et Schengen visa.
Mit spørgsmål går så ud på, at jeg jo ikke kan tage til Sverige og sende en visuminvitation til min mand - da han jo allerede har visa i Danmark (i øjeblikket), altså hvad gør vi så?
Kan vi tage sammen til Sverige og søge om EU-opholdstilladelse til ham i Sverige inden hans visum løber ud (eller er det imod reglerne, da han altså bruger sit Working Holiday Visum til at få opholdstilladelse i Sverige?) Eller kan han gøre det modsatte, søge Working Holiday Visum i Sverige, og så kan vi senere søge om jeg må tage min mand med hjem til Danmark (eller det også imod reglerne da han bruger sit WHV i Sverige til at flytte med hjem til Danmark?
Er det nødvendigt for ham at rejse ud af Schenegen regionen i 3 måneder, hvorimens jeg flytter til Sverige og søger om at han kan besøge mig? :(

Vi håber i forstår vores dilemma og har mulighed for at hjælpe!
På forhånd kæmpe TAK! :D

Besvar