Permanent opholdskort
Permanent opholdskort
Jeg er dansk statsborgere og bor i Norge. I 2012 fik min mand 5års opholdskort som utløber snart og vi skal sørge om permanent opholdskort.
Jeg er bekymret for at om vi opfylder kravene.
Da min kom til Norge havde jeg en nyfødte søn og var hjemme med han og derfor fik vi komtakthjelp/sosialhjelp(økonomisk støtte i 2 år)
I august 2013 begynte jeg at studere på universitet hvor jeg studere fortsat på master og siden 2014 så havde min mand inkomst (drivet sin egen butik)
Frem til januar hvor butikken har går konkurs.
Hva Bør jeg levere med min ansøgning om permanent opholdskort?
Kan vi risikere at få afslag? Fordi vi ikke havde noget inkomst i 2 første årene og er på su og a-kasse nu?
Noget råd om hvad vi skal Gjøre?
Jeg er bekymret for at om vi opfylder kravene.
Da min kom til Norge havde jeg en nyfødte søn og var hjemme med han og derfor fik vi komtakthjelp/sosialhjelp(økonomisk støtte i 2 år)
I august 2013 begynte jeg at studere på universitet hvor jeg studere fortsat på master og siden 2014 så havde min mand inkomst (drivet sin egen butik)
Frem til januar hvor butikken har går konkurs.
Hva Bør jeg levere med min ansøgning om permanent opholdskort?
Kan vi risikere at få afslag? Fordi vi ikke havde noget inkomst i 2 første årene og er på su og a-kasse nu?
Noget råd om hvad vi skal Gjøre?
Re: Permanent opholdskort
Har du som er dansk på noget tidspunkt arbejdet i Norge?
Ja jeg arbeidet Før min mand kom altså I 2011-2012
Og så arbeidet jeg som vikar fra 2014- nu som tolk men det er ikke så meget. + at jeg arbeidet I min mands butikk deltid I noe måneder ellers studiet fuldtid fra 2013- nu
Fikk su fra 2014
Og så arbeidet jeg som vikar fra 2014- nu som tolk men det er ikke så meget. + at jeg arbeidet I min mands butikk deltid I noe måneder ellers studiet fuldtid fra 2013- nu
Fikk su fra 2014
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Hvis du var arbejdstager i begyndelsen, har det ingen betydning at du har fået den økonomiske hjælp senere hen.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Synes du vi skal ligge ved en papir som forklare hvorfor vi fikk den økonomiske hjælp?
-
mh1
- Kontakt:
Det bør du gøre. Du har haft skiftende opholdsgrundlag, og bør oplyse om det.
I DK skal man vedlægge følgende:
"Har du været arbejdstager, kan du vedlægge:
dine årsopgørelser for fem år
kopi af eventuelle opsigelser og dokumentation for tilmelding hos jobcentret (hvis du har haft perioder uden arbejde)
Har du været studerende, kan du vedlægge:
Har du haft ophold som selvforsørgende på grundlag af tilstrækkelige midler, kan du vedlægge:
Har du haft ophold som familiemedlem, kan du vedlægge:
dokumentation for at dit familiemedlem har opfyldt en eller flere af ovenstående betingelser i mindst fem år
har dit familiemedlem allerede bevis for ret til tidsubegrænset ophold efter EU-opholdsbekendtgørelsen, bedes du blot vedlægge dokumentation for dette
Hvis du har haft andre opholdsgrundlag end de ovenfor nævnte, skal du vedlægge dokumentation for dette.
Har du haft skiftende opholdsgrundlag i løbet af den tid, du har opholdt dig i Danmark, bedes du aflevere dokumentation for alle dine opholdsgrundlag.
Hvis du har børn, der ligeledes har haft lovligt ophold i fem år, kan du også søge om Bevis for ret til tidsubegrænset ophold for dem. Der skal for hvert barn udfyldes et ansøgningsskema samt vedlægges pasfoto og kopi af pas/nationalt ID-kort.
Har du børn, der er under fem år, men som har haft lovligt ophold i Danmark siden fødslen, kan du søge om Bevis for ret til tidsubegrænset ophold til dem samtidig med, at du selv søger om tidsubegrænset opholdsret. Der skal for hvert barn udfyldes et ansøgningsskema samt vedlægges pasfoto og kopi af pas/nationalt ID-kort."
I DK skal man vedlægge følgende:
"Har du været arbejdstager, kan du vedlægge:
kopi af eventuelle opsigelser og dokumentation for tilmelding hos jobcentret (hvis du har haft perioder uden arbejde)
Har du været studerende, kan du vedlægge:
Har du haft ophold som selvforsørgende på grundlag af tilstrækkelige midler, kan du vedlægge:
dokumentation for at dit familiemedlem har opfyldt en eller flere af ovenstående betingelser i mindst fem år
har dit familiemedlem allerede bevis for ret til tidsubegrænset ophold efter EU-opholdsbekendtgørelsen, bedes du blot vedlægge dokumentation for dette
Hvis du har haft andre opholdsgrundlag end de ovenfor nævnte, skal du vedlægge dokumentation for dette.
Hvis du har børn, der ligeledes har haft lovligt ophold i fem år, kan du også søge om Bevis for ret til tidsubegrænset ophold for dem. Der skal for hvert barn udfyldes et ansøgningsskema samt vedlægges pasfoto og kopi af pas/nationalt ID-kort.
Har du børn, der er under fem år, men som har haft lovligt ophold i Danmark siden fødslen, kan du søge om Bevis for ret til tidsubegrænset ophold til dem samtidig med, at du selv søger om tidsubegrænset opholdsret. Der skal for hvert barn udfyldes et ansøgningsskema samt vedlægges pasfoto og kopi af pas/nationalt ID-kort."
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Spørsmål 1: Bør vi opplyse at min mands butikk er gået konkurs?
Spørsmål 2: bø vi opplyse med dokumentasjon fra kommunen at hvor lenge vi fikk den økonomisk hjelp + en selv skrivet forklaring på den.?
Bør vi opplyse at jeg er gravid og vi venter felles barn sammen? Det er nr 2 barn?
Spørsmål 2: bø vi opplyse med dokumentasjon fra kommunen at hvor lenge vi fikk den økonomisk hjelp + en selv skrivet forklaring på den.?
Bør vi opplyse at jeg er gravid og vi venter felles barn sammen? Det er nr 2 barn?
Manden fik sin tidsbegrenset opholdskort utstedt den 03.09.12 og den er gyldig til 29.06.17
Hvornår skal vi søge om den permanent opholdskort?
Hvornår skal vi søge om den permanent opholdskort?
-
mh1
- Kontakt:
I DK kan man søge en måned før udløbet af den første, og det er formodentlig det samme for alle lande, dvs. din mand kan søge 29.05.2017.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG