Hej!
Jeg er for nyligt flyttet til Tyskland (Flensborg) med min peruvianske mand. Jeg arbejder pt. for et svensk selskab og starter snart fuldtidsarbejde for et dansk selskab (samme chef, men nyt selskab), men hjemme fra min bolig i Flensborg (et såkaldt Home Office). Jeg har i den forbindelse spørgsmål omkring Krankenkasse, da det har vist sig svært at få en.
Når jeg nu arbejder hele tiden i Tyskland for et svensk både Finanzamt og Skatteverket at jeg skal betale skat i Tyskland - så godt, så vidt. Men når jeg tager ned på diverse Krankenkasser, vil de ikke give mig Krankenkasse - jeg får forskellige svar: skal have en E106, andet siger E104 og et tredje A1. Hvilken er det rigtige svar eller hvor kan jeg finde en endelig afgørelse (så vidt jeg forstår giver A1 en afgørelse)?
Det kan være der er noget jeg har misforstået, men jeg forstår det som om at jeg ikke har ret til sygesikring fra hverken Danmark eller Sverige, da jeg ikke betaler skat der. Er jeg forkert på den?
Er der evt. nogen der har noget på skrift om mine rettigheder omkring Krankenkasse?
Eller nogen der kan vejlede hvad jeg nu skal gøre, for jeg er virkelig løbet mod en mur og kan ikke få opholdskort uden at jeg får fat i en Krankenkasse?!
Skal jeg evt. forlænge min mands rejseforsikring eller vil dette ikke være godt nok for myndighederne for at give ham opholdskort (det skal desuden siges at vi søger efter EU)?
På forhånd mange tak for hjælpen!
Hjælp omkring Krankenkasse
-
fundiver199
Re: Hjælp omkring Krankenkasse
Hej!
Mange tak for svar - har lige sendt dem en besked
Vil lige høre, om du anbefaler, at jeg får en ny rejseforsikring til min mand? En der gælder indtil oktober, indtil jeg får ordnet det med Krankenkasse...Eller vil myndighederne ikke godtage sådan en i forbindelse med ansøgning af opholdskort?
Mange tak for svar - har lige sendt dem en besked
Vil lige høre, om du anbefaler, at jeg får en ny rejseforsikring til min mand? En der gælder indtil oktober, indtil jeg får ordnet det med Krankenkasse...Eller vil myndighederne ikke godtage sådan en i forbindelse med ansøgning af opholdskort?
-
fundiver199
Re: Hjælp omkring Krankenkasse
En rejsesygeforsikring opfylder ikke kravet om "heldækkende sygesikring" i EU´s regler om fri bevægelighed. Har du ikke i ÆUGs facebookgruppe fået det svar, at problemet er, at din skattepligt er registreret i det forkerte land? Jeg er ikke ekspert i skatteret, men det lyder som en sandsynlig forklaring på forviklingerne.