Hej
Min kone har permanent EU-opholdstilladelse i Danmark. Jeg har svensk pas.
Som bekendt går England til EU afstemning i denne uge og DF kræver det samme (folkeafstemning), hvis briterne forlader EU. Intet er sikkert endnu, men hvis Danmark forlader EU, vil min kones permanent EU-opholdstilladelse så blive annulleret?
Jeg skal måske overveje at søge opholdstilladelse til min kone via danske regler - spørgsmålet er om jeg kan det som svensk statsborger? Jeg ved godt det er en smule tidligt, men måske skulle folk begynde at søge andre muligheder end at søge ifølge EU regler?
Tak på forhånd.
Har EU ophold en fremtid?
Re: Har EU ophold en fremtid?
Som nordisk statsborger er du sidestillet med en dansk. Så naturligvis kan I søge efter danske regler. Du gør dig dog helt unødvendige bekymringer, da din kone jo allerede har permanent ophold. Og der er i øjeblikket ikke flertal i den danske befolkning for at forlade EU. Så det har godt nok meget lange udsigter.
-
fundiver199
Re: Har EU ophold en fremtid?
Selv hvis UK forlader EU, har jeg svært ved at forestille mig, at man vil begynde at deportere millioner af britiske statsborgere tilbage til UK og omvendt. Det er rimeligt at formode, at der vil blive forhandlet en løsning, så dem, der allerede har benyttet sig af retten til fri bevægelighed, kan blive hvor de er. Alt andet vil jo være vanvittigt og ikke til gavn for nogen.