Mig og min kone sidder i situation, hvor vi nu er blevet gift i Thailand, og nu kommet her hjem til Danmark (hun er på BesøgsVisum). Vi har alle nødvendige papirer liggende.
Vi vil meget gerne melde vores ægteskab til kommunen søge opholdstilladelsen med det samme, men jeg er desværre stadig i en ungdomslejlighed med en kontrakt, hvor jeg kan bo her på ubestemt tid. Teknisk set kunne jeg have fået dispensation til at have en anden person til at have bopæl her på addressen, men ukendt forfatter har tilføjet et ekstra regel her for nylig, så kun studerende kan bo sammen med mig. Ellers opfylder min lejlighed boligkravet fint (27 km2 og egen indgang med mit navn på kontrakten).
Lige nu er jeg desperat for enten at finde ud af dispensation for at omgå den regel, finde ny lejlighed, eller købe ny bolig meget hurtigt. Men:
- Både kommunen og Boligforeningen peger fingre af hinanden, når jeg prøver at finde kilden til den regel. Og Nu tager boligforeningen ikke længere mine opkald. Samt personen i kommunen der kan svare mine spørgsmål omkring reglen tager heller ikke telefonen.
- Jeg er opskrevet til nye boliger som sikkerhed, men de har også lukket af for mig til at få en bolig indenfor dette år.. Jeg er opskrevet til akutbolig i kommunen, men lige så snart de hører, at jeg er blevet gift, hvilket jeg skal melde meget snart, så er den vej lukket.
- Jeg har snakket med forskellige banker for at skaffe lånebevis til bolig/hus indenfor regelmæssig kort tid, men jeg er bekymret for at ikke at kunne få stillet de 50.000 (vi forventer at have lidt ekstra) til rådighed et par måneder efter boligen er købt og ansøgningen til opholdstilladelsen er sendt afsted.
Vi hænger i en meget tynd tråd lige nu, hvor mulighederne svinger til lidt håb eller ikke-eksisterende. Jeg har 70000 kr. (snart 80000) til rådighed fra opsparing gennem tiden og et superfedt job der giver rigtig god løn. Konen er højt universitetsuddannet med god økonomi. Samt hun planlægger at finde job her i Danmark efter opholdsstilladelsen er gået igennem.
Men opstramninger i alle retninger har drevet os i så meget desperation nu for bare at komme igennem denne udfordring, at vi er 2½ måned fra at bare at sige Fuck Danmark og smutte som worst-case scenario, hvis ikke en eneste mulighed dukker op snart.
Vi håber her, om I har nogen ide, hvordan vi kan finde vej til bare at få ansøgning opholdsstilladelsen igang. Måske noget jeg har misset.
Bedst mulig vej til familieliv (boligkrav og opholdstilladelse)
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: Bedst mulig vej til familieliv (boligkrav og opholdstilladelse)
Har I fået vielsesattesten legaliseret i Thailand og efterfølgende fået det stemplet både ved den danske ambassade i Bangkok og den thailandske ambassade i København? Ellers skal I sørge for at få det gjort, i modsat fald vil de danske myndigheder ikke godkende vielsesattesten som gyldig i Danmark.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Jeg vil nu tro, at den skal legaliseres af udenrigsministeriet i Bangkok og den danske ambassade i Bangkok. Ikke af den thailandske ambassade i Danmark.Kim P. Nyberg skrev:Har I fået vielsesattesten legaliseret i Thailand og efterfølgende fået det stemplet både ved den danske ambassade i Bangkok og den thailandske ambassade i København? Ellers skal I sørge for at få det gjort, i modsat fald vil de danske myndigheder ikke godkende vielsesattesten som gyldig i Danmark.
-
fundiver199
Der er ikke så meget andet at gøre end at finde en bolig, der opfylder boligkravet. Og en ungdomsbolig på 27 m2 er vel alligevel ikke der, jeres fremtid ligger? Så før eller siden skal du jo flytte under alle omstændigheder.
Hvis du har et job med en god løn, kan jeg ikke helt forstå, at det kan være så svært at finde en bolig. For det første kan du vel så blive godkendt til at låne til en andels- eller ejerbolig? Og for det andet er der også et privat lejemarked, hvor den, der har penge, kan få. Og med lovændringen sidste år kan boligkravet jo nu opfyldes med en fremleje af 1½ års varighed.
Hvis det virkelig er helt umuligt at finde noget i Danmark, kan du overveje at finde en bolig i Sverige, hvis du arbejder i København. Så kan I bruge EU-reglerne og dermed slippe for både boligkrav og andre krav fremadrettet. Det kan da være en overvejelse værd, når du alligevel skal flytte mindst 1 gang. Læs under "rådgivning", "flytte til Sverige/EU-land" osv.
Hvis du har et job med en god løn, kan jeg ikke helt forstå, at det kan være så svært at finde en bolig. For det første kan du vel så blive godkendt til at låne til en andels- eller ejerbolig? Og for det andet er der også et privat lejemarked, hvor den, der har penge, kan få. Og med lovændringen sidste år kan boligkravet jo nu opfyldes med en fremleje af 1½ års varighed.
Hvis det virkelig er helt umuligt at finde noget i Danmark, kan du overveje at finde en bolig i Sverige, hvis du arbejder i København. Så kan I bruge EU-reglerne og dermed slippe for både boligkrav og andre krav fremadrettet. Det kan da være en overvejelse værd, når du alligevel skal flytte mindst 1 gang. Læs under "rådgivning", "flytte til Sverige/EU-land" osv.