Hej derude.
Min amerikanske mand fik afslag på arbejdstilladelse i Danmark og skulle være ude af DK d. 30. marts. Vi er nu i USA, hvor jeg har turistvisum på til 3 måneder.
Min mand opholdte sig i DK i ca. 5 måneder mens processen var igang og overskred dermed (lovligt) sin 90-dages visumfri periode. mit spørgsmål er om han kan komme ind i DK igen efter at være blevet ude i 90 dage? hvis ikke - kan han komme ind i et andet EU land? Han var under processen ikke tilladt at rejse til andre Schengen-stater, så de sidste to måneder burde vel ikke "tælle" i resten af EU og han har dermed ikke overskredet "90 dage ud af 180 dage" - reglen for turister i Schengen.
KH
indrejse til DK på turistvisum
Re: indrejse til DK på turistvisum
Han har jo formentlig opholdt sig processuelt indtil den udrejse dato han så har fået.
Har han ikke overskredet denne udrejsedato, og dermed fået karantæne, så tæller uret umiddelbart fra den dag han forlod Schengen. Ergo kan han jo så rejse ind 90 dage efter igen.
Har han ikke overskredet denne udrejsedato, og dermed fået karantæne, så tæller uret umiddelbart fra den dag han forlod Schengen. Ergo kan han jo så rejse ind 90 dage efter igen.