Jeg bliver virkelig forvirret over alle de regler og retningslinjer der er, så derfor har jeg et par spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe mig med at få svar på.
Først lidt baggrundshistorie: Jeg er 27 og har en australsk kæreste på 25. Jeg var dernede i 5 uger på ferie her sidste år og det er meningen at han skal herop på et working holiday visa i slutningen af dette år. Det leder mig til første spørgsmål: kan han først tage herop på turistvisum og derefter blive i landet og påbegynde hans working holiday som en glidende overgang?
Vi har planer om at blive gift mens han er her på working holiday og søge familiesammenføring efter EU-reglerne, hvor jeg tager en godkendt uddannelse i enten London eller Dublin og tager den danske SU med mig. Men er de lande okay at bruge til ophold i, når de ikke er med i Schengen? Vi vil jo helst et sted hen hvor vi begge snakker sproget og ikke behøver at gå på sprogskole, så England og Irland er jo oplagt.
Og hvordan og hvorledes med offentlig forsørgelse når man kommer hjem igen? Min kæreste er på en form for australsk semi-førtidspension der gælder i to år af gangen, og der er ikke udsigt til at han kan forsørge sig selv inden for en overskuelig fremtid, hverken ved uddannelse eller job. Skal jeg så forsøge at forsørge og begge, eller hvordan hænger det sammen? Går der en vis rum tid inden han kan få noget hjælp eller er det bare helt farvel til det?
Og lige afsluttende: er der nogen der har gode råd til hvordan vi skal bære os ad med tingene?
Ophold i England eller Irland?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Ophold i England eller Irland?
1) "kan han først tage herop på turistvisum og derefter blive i landet og påbegynde hans working holiday som en glidende overgang?"
Ja, hvis working holiday-tilladelsen er på plads. Han skal i øvrigt som australsk statsborger ikke have visum til DK.
2) "Men er de lande okay at bruge til ophold i, når de ikke er med i Schengen?"
Ja, ethvert EU- eller EØS-land kan 'bruges'. Men tjek hvordan du/I får den heldækkende sygesikring, som kræves for at han kan få EU-opholdskort. Jeg er ret sikker på at den han vil få med sin w-h-tilladelse ikke 'følger med' fra DK.
3) "Og hvordan og hvorledes med offentlig forsørgelse når man kommer hjem igen?" "Skal jeg så forsøge at forsørge og begge, eller hvordan hænger det sammen?"
Hvis du kun har din SU + evt. lån som forsørgelse, er du 'person med tilstrækkelige midler', og ingen af jer kan få kontanthjælp (for din ægtefælles vedkommende vil det i øvrigt være integrationsydelse, om noget), uden at det betyder at hans ret til ophold som ægtefælle til en EU-borger kommer i fare. Så ja, din forsørgerpligt som ægtefælle kommer først. Det vil den i øvrigt under alle omstændigheder gøre, så selv om du evt. fandt et job i England/Irland og dermed blev arbejdstager, så vil det ikke være meget, der kan hentes. Pt. ligger grænsen på at den samlede indkomst før skat ikke må overstige 16.822 kr./md. for et par uden børn.
MEN der er en social sikringsaftale mellem DK og Australien som MÅSKE kan betyde, at han kan få sin australske pension. Det må afhænge af, hvad grunden er til at den pt. er tidsbegrænset, og betingelserne for at få den forlænget. Det må han selv se at få afklaret, før han kommer.
Se: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=22907
Ja, hvis working holiday-tilladelsen er på plads. Han skal i øvrigt som australsk statsborger ikke have visum til DK.
2) "Men er de lande okay at bruge til ophold i, når de ikke er med i Schengen?"
Ja, ethvert EU- eller EØS-land kan 'bruges'. Men tjek hvordan du/I får den heldækkende sygesikring, som kræves for at han kan få EU-opholdskort. Jeg er ret sikker på at den han vil få med sin w-h-tilladelse ikke 'følger med' fra DK.
3) "Og hvordan og hvorledes med offentlig forsørgelse når man kommer hjem igen?" "Skal jeg så forsøge at forsørge og begge, eller hvordan hænger det sammen?"
Hvis du kun har din SU + evt. lån som forsørgelse, er du 'person med tilstrækkelige midler', og ingen af jer kan få kontanthjælp (for din ægtefælles vedkommende vil det i øvrigt være integrationsydelse, om noget), uden at det betyder at hans ret til ophold som ægtefælle til en EU-borger kommer i fare. Så ja, din forsørgerpligt som ægtefælle kommer først. Det vil den i øvrigt under alle omstændigheder gøre, så selv om du evt. fandt et job i England/Irland og dermed blev arbejdstager, så vil det ikke være meget, der kan hentes. Pt. ligger grænsen på at den samlede indkomst før skat ikke må overstige 16.822 kr./md. for et par uden børn.
MEN der er en social sikringsaftale mellem DK og Australien som MÅSKE kan betyde, at han kan få sin australske pension. Det må afhænge af, hvad grunden er til at den pt. er tidsbegrænset, og betingelserne for at få den forlænget. Det må han selv se at få afklaret, før han kommer.
Se: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=22907
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG