Sygeforsikring / health insurance i Tyskland

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Pernillelsørensen

Sygeforsikring / health insurance i Tyskland

Indlæg af Pernillelsørensen » 22.12.2015 14:07:07

Hej alle sammen!

Jeg har brug for jeres hjælp.
I september kom min tunesiske mand til DK på et turistvisum vi fik godkendt i Marokko.
D. 23. november flyttede vi så til Flensborg, da visummet udløb d. 15. december.
I Flensborg har vi så søgt om et 1-årigt opholdskort. Dette modtager vi højst sandsynligt start januar.
Da vi ansøgte om dette opholdskort, skulle vi selvfølgelig afleverer nogle papirer, og disse blev godkendt og kortet bestilt af damen fra Flensborg Rathaus.
Dog var der lige en lille mangel:
Vi skulle afleverer bevis på, at min mand er sygeforsikret i Tyskland under sit ophold.
Derfor har jeg ansøgte jeg for nogle uger siden om et dansk "særligt sundhedskort", som man kan få hvis man bor i Tyskland men har arbejde i DK (studie tæller ikke). Har jeg dette særlige sundhedskort fra DK er min mand forsikret gennem mig, og dette skulle vi så vise på f.eks. AOK så vi kunne få et tysk sygekort til min mand (sygeforsikring).
Men det viser sig, at jeg skal arbejde i DK mindst 9 ugentlige timer og jeg har kun 8 faste timer og kan dermed ikke bevise at jeg arbejder mere end det nogle uger.
Jeg har forhørt mig hos udbetaling DK om det er muligt at få kortet på anden vis og det er det ikke.
Mit spørgsmål er så: Er der nogen der kan give et råd til/bud på hvordan jeg får min mand forsikret i Tyskland? Nogle der har været ude for det samme, kender til reglerne osv. eller ved hvem jeg skal kontakte?

Venligste hilser og god jul
Pernille Lykke Barhoumi.

tummel

Re: Sygeforsikring / health insurance i Tyskland

Indlæg af tummel » 27.12.2015 22:51:49

Hej Pernille

Den billigste - og nogenlunde dækkende - sygeforsikring i Tyskland i forbindelse med et temporært ophold er en såkaldt Incoming forsikring. Sådan en har min afrikanske kone også. Vi bor i Flensborg, og Ausländeramt her i byen har godkendt forsikringen. Den koster cirka 60-70 euro hver måned. Her er et link:

https://www.secure-travel.de/hanse-merk ... -guest.php

Andre forsikringer kan koste det mangedobbelte.

Jeg er journalist på den danske Flensborg Avis, og hvis du bor her i byen med din mand p.g.a. de stramme danske regler og med det formål at få en ægtefællesammenføring i Danmark efter EU-reglerne, vil jeg meget gerne lave et interview med dig.

Hvis du vil medvirke - og det kan ikke være incognito - så send en mail til mig på

jn@fla.de

Venlig hilsen

Jens Nygaard

Besvar