Problem med visa til Danmark

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Hlhjorth

Problem med visa til Danmark

Indlæg af Hlhjorth » 30.11.2015 17:26:42

Jeg skriver til Jer, fordi jeg håber at kunne få lidt råd med på vejen, såfremt min mand og jeg, ønsker at invitere en pige fra Philippinerne på besøg i Danmark.
Forhistorien er følgende: Min søn på 36 år har gennem de sidste 3 år skrevet fast med en jævnaldrende pige fra Philippinerne. Sidste år inviterede han hende til Danmark på besøgsinvitation. Det var før Danmark igen fik en repræsentation dernede, så ansøgningen om visa blev afleveret på den norske ambassade. Udlændingestyrelsen gav afslag med den begrundelse, at man vurderede, at hun sandsynligvis ville forblive ulovligt i Danmark efter udløb af visa. Vi ankede og gjorde opmærksom på at der var særlige forhold, der burde tages hensyn til i vurderingen, men fik ikke medhold.
I sommers planlagde de så en ferie i Tyskland sammen. Hun havde penge nok på sin bankkonto og havde afleveret dokumentation for arbejde og betalt skat. Efter snart 4 måneder har hun så netop fået afslag på turistvisum til Tyskland. Begrundelsen er igen at man vurderer at hun sandsynligvis vil tage ulovligt ophold.
Parret havde planlagt bryllup under opholdet i Tyskland - alle papirer var iorden, ringene købt og sommerhuset var lejet. Hele familien har haft kontakt med pigen og hendes familie under hele forløbet, så vi synes også at vi er tæt på hende.

Nu kommer vi så til det specielle. Min søn har Duchennes muskelsvind og er afhængig af respirator. Han er ikke i stand til bare at flyve til Philippinerne, som enhver anden mand vil kunne, på grund af sin helbredstilstand. Først skal han finde et flyselskab, der vil godtage en respirator i kabinen og en el-kørestol på 250 kg! i lagerrummet. Samtidig skal han booke 5 flysæder - tre til ham selv og to til sine personlige hjælpere. Han kan kun sidde i et specialtstøbt sæde i flyet og skal finde transport- og opholdsmulighed i landet på forhånd. Det er ikke praktisk muligt.
Min søn føler sig diskrimineret pga sit handicap og pigen kan vel også føle sig diskrimineret som filippiner, fordi myndighederne på forhånd, regner med at hun selvfølgelig vil gøre noget ulovligt, fordi hun ikke er gift eller har børn.

Er der nogen bud på, hvordan sagen kommer videre?
Hvordan skaber vi en større chance for besøgsvisum nu da DK har to repræsentationer i Philippinerne? Hvor meget eller hvor lidt skal ambassaden have at vide om parrets planer for at det er en fordel?
Kan der være større chance, hvis min mand og jeg inviterer hende istedet for en enlig mand gør det?

skaanebo

Re: Problem med visa til Danmark

Indlæg af skaanebo » 30.11.2015 18:11:07

Måske kan de mødes og gifte sig et andet sted end lige i Fillippinerne? Der er lande, hvor man er mindre restriktiv med indrejse/visum, fx Georgien, som ikke er helt så langt væk.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.12.2015 06:15:14

Med mindre værten er visumansøgerens kæreste, ægtefælle, far, mor eller barn spiller det ingen rolle, hvem værten er. I den situation er det alene ansøgerens forhold, der kigges på. Nærmere bestemt det, der kaldes "tilbagevendelsesforudsætninger".

Chancen for at få visum kan derfor øges, hvis hun har en god fast stilling på Filippinerne, ejer fast ejendom, er gift og har børn, som ikke deltager i rejsen. Alt dette behøver ikke være opfyldt, men noget af det skal være opfyldt, hvis der skal være en chance for at få visum til at besøge andre end ens kæreste, ægtefælle, far, mor eller barn.

Mht. parrets planer må man ikke tilkendegive en hensigt om at blive i Schengen området, når man søger visum. Sådanne tilkendegivelser vil som det absolutte udgangspunkt føre til, at en visumansøgning skal afslås.

Altså må hun ikke skrive eller sige følgende:

"Planen er, at vi vil gifte os, og at jeg herefter vil søge om familiesammenføring, så jeg ikke behøver rejse hjem".

Det er helt ok at gifte sig og også at have til hensigt at søge om familiesammenføring. Men man skal have til hensigt at gøre det fra sit hjemland, når besøget i Schengen er slut. For ifølge Schengenreglerne er visum kun til korte ophold på højest 90 dage.

En del går galt i byen her, fordi dansk lovgivning modsat siger, at det er tilladt at søge om familiesammenføring, medens man er her på visum.

Problemet er bare, at når man SØGER om visum, er det ikke dansk lovgivning, der gælder, men derimod Schengenreglerne, fordi visum gælder til hele Schengen. Schengenreglerne vedtages af EU, og derfor er de ikke koordineret med dansk lovgivning, som vedtages af Folketinget.

Hlhjorth

Indlæg af Hlhjorth » 04.12.2015 20:08:16

Hej og mange tak for dit fine indput.
Jeg kan fint følge din tankegang om hvordan man skal tænke på EU-regler og skille det fra dansk lovgivning.
Vi lægger lige hovederne i blød, for hvordan får vi overbevist ambassaden om at de er kærester, når de ikke har mødt hinanden "in real live". Myndighederne skulle jo helst ikke tro at det drejer sig om "arrangeret ægteskab" for at kunne få ophold i Danmark for det er slet ikke formålet. De er begge modne mennesker, der har truffet en beslutning. Min søn ønsker ikke at leve resten af sit liv alene og nu er det tilfældigvis en udenlandsk pige som han er blevet forelsket i. Og hun føler meget for Kristian og vil gerne være sammen med ham for at kunne give ham omsorg og kærlighed.
Men nu har vi noget at gå ud fra. Hun har fast arbejde, så det er opfyldt.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.12.2015 20:09:31

I får ikke nogen myndighed til at acceptere dem som kærester, når de aldrig har mødt hinanden, så glem det.

Besvar