For et par dage siden beskrev jeg mine bekymringer vedrørende min sag om familiesammenføring og min mand og jeg har endelig fået svar fra Udlændingestyrelsen. Desværre fik vi afslag og min mand skal rejse ud af Danmark inden torsdag d. 19 november (om 8 dage). Begrundelsen for afslaget gik på boligkravet, hvor de beskriver at boligen ikke er selvstændig da der ikke er egen entré.
Vi beder desperat om help fra advokater som kan hjælpe os. Er der nogle her som kan hjælpe os med svar på følgende:
1. Kan han blive i Danmark hvis vi tager vores sag under klagebehandling med en ny leje kontrakt? Hvordan kan vi skrive en god klage til dem? Er der nogle formelle formater vi kan bruge?
AFSLAG PÅ FAMILIESAMFØRING
Re: AFSLAG PÅ FAMILIESAMFØRING
Kan nogle sige noget om det?
-
fundiver199
Re: AFSLAG PÅ FAMILIESAMFØRING
Hvis afslaget er korrekt, hjælper det ikke noget at klage. I stedet skal din mand udrejse i overensstemmelse med den fastsatte frist. Og herefter kan I så søge om familiesammenføring igen, når du har fundet en anden bolig, der opfylder boligkravet.
Det giver kun mening at klage, hvis afgørelsen er forkert. Dvs. hvis det f.eks. er faktuelt forkert, at din bolig ikke har egen indgang. Og så videre.
Normalt kan en klage ikke give opsættende virkning på udrejsefristen. Men Udlændingenævnet kan i helt særlige tilfælde beslutte noget andet.
Hvis du allerede har fundet en anden bolig, der opfylder boligkravet, kan du prøve at spørge Udlændingestyrelsen, om de er villige til at genoptage sagen på baggrund af de nye oplysninger.
Det er ikke sikkert, de kan eller vil det, men det kan være et forsøg værd. Tilsvarende vil en klage i den situation kunne føre til, at Udlændingenævnet sender sagen tilbage til Udlændingestyrelsen til fornyet behandlet på baggrund af de nye oplysninger.
I skal i den situation ikke skrive noget særligt i klagen andet end, at du har fundet en ny bolig. Og så skal I selvfølgelig vedlægge dokumentation herfor i form af en ny lejekontrakt. Det er lejekontrakten, der er det vigtige her, ikke hvad I skriver i et brev til Nævnet.
Det giver kun mening at klage, hvis afgørelsen er forkert. Dvs. hvis det f.eks. er faktuelt forkert, at din bolig ikke har egen indgang. Og så videre.
Normalt kan en klage ikke give opsættende virkning på udrejsefristen. Men Udlændingenævnet kan i helt særlige tilfælde beslutte noget andet.
Hvis du allerede har fundet en anden bolig, der opfylder boligkravet, kan du prøve at spørge Udlændingestyrelsen, om de er villige til at genoptage sagen på baggrund af de nye oplysninger.
Det er ikke sikkert, de kan eller vil det, men det kan være et forsøg værd. Tilsvarende vil en klage i den situation kunne føre til, at Udlændingenævnet sender sagen tilbage til Udlændingestyrelsen til fornyet behandlet på baggrund af de nye oplysninger.
I skal i den situation ikke skrive noget særligt i klagen andet end, at du har fundet en ny bolig. Og så skal I selvfølgelig vedlægge dokumentation herfor i form af en ny lejekontrakt. Det er lejekontrakten, der er det vigtige her, ikke hvad I skriver i et brev til Nævnet.