Arbejde i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Anjaranay

Arbejde i Sverige

Indlæg af Anjaranay » 09.05.2015 16:59:16

Hej ÆUG

Min kone ansøgte om EU opholdskort i Sverige for nogle måneder siden. Jeg kan læse her på forum'et at man har ret til at arbejde fra det øjeblik man har ansøgt, men jeg kan ikke finde frem til hvor det står i EU lovgivningen. Er der en af Jer der kan give mig et link eller artikelnummer hvor jeg kan finde det?

Under ofte stillede spørgsmål kan jeg læse dette:
SP: Hvornår må min ægtefælle/partner begynde at arbejde?

Svar: Det må han eller hun lige så snart, I har ansøgt om et opholdskort i det land, hvor I har bosat jer. Det kan dog i praksis være meget vært at dokumentere overfor en arbejdsgiver, at man har denne ret, før man har fået sit opholdskort. Så i praksis er det næsten umuligt for din ægtefælle at begynde at arbejde, før opholdskortet er blevet udstedt.
Er dette stadig aktuelt? Hvis det er næsten umuligt at finde arbejde, er det måske bedre at vente til EU kortet bliver udstedt.

På forhånd tak.

Undrende

Re: Arbejde i Sverige

Indlæg af Undrende » 09.05.2015 17:10:07

Ihsan83

Re: Arbejde i Sverige

Indlæg af Ihsan83 » 12.05.2015 08:08:31

Når man har hensigt til at søge om opholdsret efter EU retten i Sverige,så fra det øjeblik man er flyttet kan man søge om cpr nr til ens ægtefælle.Derefter som det står i ÆUG er det jo umuligt at få et arbejde,når vedkommende ikke har et gyldigt opholdskort,idet arbejdsgiveren vil måske afvise en.Men hvis i har fået cpr nr så prøv og tryk på :D det kunne hjælpe.

Besvar