Hej
Vi indgav vores ansøgning ang.
Eu familiesammenføring hos SF den. 30 oktober. To uger efter fik vi kvittering på aflevering. Den 30 april ringede jeg til info center for at hører om vi har fået afgørelse i vores sag men damen kunne ikke rigtig giv mig konkrete svar. Det eneste hun sagde til mig at jeg skulle vente på afgørelse selvom det 6 mdr er udløbet for at får udsteder eu opholdskort til min mand. Selvom vores sag er fuldt oplyst. Jeg skulle regne med at kommer til at vente 2 måneder mere. Har SF ret eller har jeg ret til at klage. Og til hvem ang lange behandlingstid
Tak.
afgørelse fra SF
-
fundiver199
Re: afgørelse fra SF
Statsforvaltningen har ellers i svar til Folketinget på spørgsmål, som var stillet af Anders Samuelsen, erkendt deres pligt til at overholde de 6 måneder. Desuden forklarede de, at det drejede sig om et meget begrænset antal sager, hvor det ikke var sket.
I praksis er der meget lidt, man kan gøre, hvis de alligevel ikke overholder det. Du kan klage til Folketingets Ombudsmand og henvise til svarene til Anders Samuelsen. Men inden Ombudsmanden når at forholde sig til sagen, er de 2 måneder jo nok gået.
Husk i øvrigt at opholdskortet kun er DOKUMENTATION for din mands rettigheder og ikke en betingelse for dem. Så få ham i gang med integrationsprogrammets danskundervisning og noget jobsøgning, hvis han ikke er det allerede. Ingen af delene forudsætter, at han skal have et opholdskort.
Et af svarene til Anders Samuelsen handlede netop om integrationsprogrammet. Og svaret var ret klart, at det har personer med EU-opholdsret krav på at deltage i, og det kan IKKE gøres til en betingelse, at deres ansøgning om registreringsbevis eller opholdskort er færdigbehandlet.
Så det er bare op og dreje armen om på kommunen, hvis de stritter imod.
I praksis er der meget lidt, man kan gøre, hvis de alligevel ikke overholder det. Du kan klage til Folketingets Ombudsmand og henvise til svarene til Anders Samuelsen. Men inden Ombudsmanden når at forholde sig til sagen, er de 2 måneder jo nok gået.
Husk i øvrigt at opholdskortet kun er DOKUMENTATION for din mands rettigheder og ikke en betingelse for dem. Så få ham i gang med integrationsprogrammets danskundervisning og noget jobsøgning, hvis han ikke er det allerede. Ingen af delene forudsætter, at han skal have et opholdskort.
Et af svarene til Anders Samuelsen handlede netop om integrationsprogrammet. Og svaret var ret klart, at det har personer med EU-opholdsret krav på at deltage i, og det kan IKKE gøres til en betingelse, at deres ansøgning om registreringsbevis eller opholdskort er færdigbehandlet.
Så det er bare op og dreje armen om på kommunen, hvis de stritter imod.
Re: afgørelse fra SF
Tusind tak du er bare guld værd
God weekenden
God weekenden