Spørgsmål om ansøgningskrav til turistvisum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Christsan

Spørgsmål om ansøgningskrav til turistvisum

Indlæg af Christsan » 07.04.2015 23:57:09

Hej!

Min kæreste og jeg har nu været sammen i over 4 år og boet (uformelt - jeg har ikke opholdstilladelse) sammen i Peru i knap 3,5 år. Vi vil gerne have at min kæreste besøger DK og er derfor igang med at kigge på kravene til et turistvisum, men jeg har nu et par spørgsmål:
- Mine forældre vil sende en invitation og vil stå som værter der betaler for alt under opholdet - er det sandsynligt at en ansøgning bliver godkendt når det ikke er mig der inviterer?
- Min kæreste er fornyligt begyndt at arbejde som mototaxista (en slags taxa men på knallert/motocykel form), hvilket er et selvstændigt arbejde, så han har ikke lønsedler at kunne fremvise og han sætter ikke pengene ind på en konto (han har dog et visa/kreditkort han betaler af på hver måned) - hvordan beviser man så arbejde og økonomiske forhold?

Jeg må sige at hans arbejde er hvad der bekymrer mig mest - vi vil gerne til DK til omkring juni måned, så jeg er lidt nervøs over om det overhovedet kan lade sig gøre. Mit pas udløber en gang i august og vi vil gerne rejse sammen, da han aldrig har fløjet før og heller ikke taler andre sprog end spansk.

På forhånd tak for hjælpen!

fundiver199

Re: Spørgsmål om ansøgningskrav til turistvisum

Indlæg af fundiver199 » 08.04.2015 11:02:51

Du bør selv invitere din kæreste, da det er dig og ikke dine forældre, han har mest tilknytning til.

Ganske vist er Peru i immigrationslandegruppen uden referencebegrænsning, hvorfor han som udgangspunkt kan få visum til at besøge hvem som helst.

Men hans tilbagevendelsesforudsætninger skal vurderes, og det skal vurderes, hvilken form for immigration, der i givet fald er risiko for. Og her er det sådan, at der som udgangspunkt kan gives visum til at besøge en kæreste, selvom tilbagevendelsesforudsætningerne er dårlige, da immigrationsrisikoen i sådanne sager ofte vil være knyttet til ansøgninger om familiesammenføring.

Dårlige tilbagevendelsesforudsætninger vil derimod give afslag, hvis man fra et immigrationsland søger om visum til at besøge nogen, man ikke kan blive familiesammenført med. Som f.eks. en ven eller søster. Eller sine svigerforældre.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.04.2015 11:05:07

PS. Ovenstående er under den forudsætning, at ansøgningen afleveres til en dansk ambassade. Jeg ved ikke, om der ligger en sådan i Peru. Hvis han søger på f.eks. en svensk eller norsk ambassade, følger de deres egen nationale praksis, der kan være anderledes end den danske.

Dette ændrer dog ikke på rådet om, at du selv skal stå som vært for besøget og ikke dine forældre.

Christsan

Indlæg af Christsan » 08.04.2015 14:46:10

Tak for svar!

Jeg kan jo ikke rigtigt selv invitere når jeg er i Peru sammen med ham. Jeg har ikke adresse i DK længere og er i det danske folkeregister registreret med en peruviansk adresse. Er det så stadigvæk ikke en god idé at mine forældre inviterer?

I Peru er der ganske vidst ikke en dansk ambassade, men man skal søge via den finske - er de helt strenge med at det skal være mig der skal invitere?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.04.2015 06:22:02

Jo du kan godt invitere, da du jo selv skal deltage i rejsen. Formålet med rejsen er at besøge Danmark sammen med dig. Så dokumentationen er, at I har en reservation af flybillet for jer begge to. Det er helt normalt, og selvfølgelig kan en udlandsdansker besøge sit fædreland med sin kæreste eller ægtefælle. Alt andet ville da være helt skørt :D

Den finske ambassade har desværre en restriktiv visumpraksis for privatbesøg, så jeg kan ikke "love" dig, at visum vil blive udstedt. Jeg kan kun sige, at vi har hørt om mange afslag i ÆUG. Men der er vel ikke andet for end at forsøge. Og bliver det "nej", kan din kæreste så søge igen via den nærmeste danske ambassade.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.04.2015 06:24:43

PS. Uanset at det er dig, der er vært for besøget, kan I godt skrive i ansøgningen, at dine forældre afholder en del af udgifterne. Det er der ikke noget i vejen for, hvis det er svært for dig at dokumentere, at du har råd til at holde ferie i Danmark med din kæreste.

Christsan

Indlæg af Christsan » 09.04.2015 15:03:28

OK, så for lige at skære det helt ud i pap for mig, dvs. man skal ikke nødvendigvis bo i DK for at kunne invitere, men man skal bare være danskstatsborger? Jeg var overbevist om at man skulle bo i landet for at kunne invitere...

Igen, mange tak for svar!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.04.2015 16:09:44

Nej udlandsdanskere behøver ikke at have bopæl i Danmark for at være vært for et visumbesøg, der gælder deres nærmeste familie. Dvs. ægtefælle/samlever/kæreste og evt. børn.

Christsan

Indlæg af Christsan » 09.04.2015 18:47:44

Tusind tak for svar og tålmodighed! :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.04.2015 08:38:22

Det skal understreges, at alt, hvad jeg har skrevet her, handler om den danske visumpraksis. Hvilken praksis finnerne har, det aner jeg og andre i ÆUG ikke noget om. Udover at vi som sagt hører om mange afslag fra finske ambassader og herunder også fra ambassaden i Peru.

Hvis I ønsker en form for forudsigelighed i sagsbehandlingen, er I derfor desværre nødt til at foretage en lidt længere rejse og aflevere ansøgningen til en dansk ambassade. Men som sagt er det også muligt at forsøge sig med den finske ambassade først og så gøre det andet bagefter, når/hvis den finske ambassade giver afslag.

Christsan

Indlæg af Christsan » 02.05.2015 22:39:58

Hej igen!

Nu er jeg nok lidt irriterende, men jeg har brug for lidt ekstra hjælp.

Vi har besluttet at forsøge med ansøgning via den danske ambassade i Bolivia, da det virker mere optimistisk at ansøgningen vil gå igennem end den finske ambassade her i Peru.

Fundiver nævnte nogle svar tilbage, at det var bedst at det var mig der inviterede end mine forældre og det havde jeg så tænkt mig at gøre, men efter at have kigget på invitationen er jeg i tvivl om om det overhovedet kan lade sig gøre. Grunden til dette er at jeg skal angive adresse og cpr. nr., hvilket jeg ikke længere har, da jeg er registreret i Folkeregistret som udvandret (det skal man gøre hvis man opholder sig uden for DK i mere end 6 mdr.). Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal skrive en dansk adresse og cpr. nr. når jeg ikke længere har dette...skal jeg bare skrive mine forældres adresse på og mit "gamle" cpr. nr.? Jeg går ud fra at de tjekker om informationerne er rigtige og det kan de jo hurtigt se at de ikke er.
Vil det ikke være bedre at mine forældre inviterer? Vi skal jo opholde os hjemme hos dem.

Et andet problem er at jeg ikke opholder mig helt lovligt i Peru...dvs. mit turistvisum er forlængst udløbet, men det plejer ikke at være et problem i dette land, men jeg ser det som et problem i forhold til vores planer om besøg til DK, da jeg ikke har nogen officiel adresse. Jeg kan jo ikke rigtigt sige at jeg bor i Peru, men jeg bor jo heller ikke i DK. Jeg tænker at hvis mine forældre skulle invitere og for at give en grund for hvorfor jeg ikke invitere, ville jo være at jeg bor her i Peru med min kæreste, men det kan vi jo ikke rigtigt sige, hvis jeg ikke har lovlige dokumenter for dette...eller?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.05.2015 02:37:00

Du mister da ikke dit CPR-nummer, fordi du er udvandret. Det følger dig for hele livet.

En blanket er ikke andet og mere end en hjælp til den, der skal give oplysninger til en offentlig myndighed. Så hvis blanketten ikke passer 100% med din situation, må du bare udfylde den derefter.

Da du ikke har nogen dansk adresse, kan og skal du selvfølgelig ikke oplyse nogen dansk adresse. Altså må du lade feltet være tomt, eller du kan f.eks. skrive "jeg bor i udlandet og deltager selv i rejsen".

Du kan også lade helt være med at bruge blanketten og i stedet skrive et invitationsbrev til din kæreste, hvori du angiver de oplysninger, der er relevante for behandlingen af din kærestes visumansøgning.

Indtil for cirka 4 år siden fandtes der slet ikke nogen blanket, så dengang måtte vi alle sammen skrive et brev med det indhold, vi hver især mente var relevant.

Som sagt er blanketten alene tænkt som en hjælp til, at du husker at få alle relevante oplysninger med i din invitation. Så hvis den forvirrer dig mere, end den hjælper, så lad dog være med at bruge den.

Besvar