Velsignelse af Imam

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
TanjaK8000

Velsignelse af Imam

Indlæg af TanjaK8000 » 18.03.2015 21:40:17

Hej,
er der nogen speciel rækkefølge for vielser på hhv. muslimsk/kristen? Kan man godt velsignes af en imam nu og senere hen giftes borgerligt?

Min kæreste har arabisk baggrund og muslimsk familie - han er ikke selv troende, men vi vil gerne fastholde hans families traditioner, ligesom vi gerne vil fastholde min families danske traditioner. Derfor vil vi gerne velsignes af en Imam nu, også fordi jeg er gravid.. Traditionen som hans familie vægter højt er, at man velsignes af en imam før barnet kommer ;-) Men vi vil jo også måske om et par år gerne giftes på dansk vis, dvs. nok med borgerlig vielse uden for kirken et sted med efterfølgende fest med twist af arabiske og danske traditioner.

Hvad betyder en imams velsignelse egentlig betyde i den sammenhæng - det vil vel ikke forhindre, at vi senere kan vies borgerligt, også evt. i kirke? Er der en bestemt rækkefølge man bør følge af de to slags vielser?

Kan man godt se imamens velsignelse mere som en kontrakt mellem to mennesker på, at nu bliver vi familie - altså ikke lovformeligt gift, men mere symbolsk betydning? Det er lidt dét vi har talt om her - at det er en smuk tradition vi kan bruge som en symbolsk ceremoni for, at nu bliver vi en familie.

Hvordan finder man en imam i Aarhus, der gerne vil velsigne hjemme privat i familierammer og på både dansk og arabisk, så alle kan forstå? Hvordan foregår ceremonien og skal man have specielt tøj på og ellers forberede sig som kvinde og mand på nogen måde?? Hvordan kan mine danske forældre blive en del af ceremonien - er der nogle traditioner for de to forældrepar - skal hhv. mandens og kvindens forældre komme med specielle gaver eller lign.?

På forhånd mange tak for jeres svar.

Mvh. Tanja

Besvar