Søge FS som arbejdsløs?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
HK1

Søge FS som arbejdsløs?

Indlæg af HK1 » 02.02.2015 12:16:42

Hej alle :)

Jeg står i den situation, at jeg gerne vil søge om familiesammenføring med min mand snart. Jeg er pt arbejdsløs, og jeg vil gerne høre, om det er et krav for familiesammenføring, at jeg har et arbejde?
Jeg har læst på nyidanmark, og jeg kan ikke umiddelbart finde noget om, at jeg skal have et fast arbejde. Men måske der er nogen her, der har været i en lignende situation? :)

Jeg har ikke modtaget kontanthjælp de sidste 3 år, og jeg kan godt forsørge ham, så mit spørgsmål er egentlig bare om det et krav for at familiesammenføringen kan blive godkendt, at jeg er i fast arbejde? :)

På forhånd tak for jeres svar :)

fundiver199

Re: Søge FS som arbejdsløs?

Indlæg af fundiver199 » 02.02.2015 12:59:59

Nej det er der ikke nogen krav om. Men det er klart, at hvis du f.eks. kun har 5 måneder tilbage af din dagpengeperiode, så vil I komme til at befinde jer i en usikker situation, da du jo heller ikke må modtage kontanthjælp efter familiesammenføringen.

Det kan derfor i den situation ende med, at din mand får opholdstilladelse, men herefter meget hurtigt får den inddraget igen, fordi du bliver nødt til at søge om kontanthjælp for at overleve.

Denne problemstilling må siges at blive mere og mere aktuel, efterhånden som afkortningen af dagpengeperioden fra 4 til 2 år slår fuldt ud igennem, og diverse overgangsordningen med midlertidig arbejdsmarkedsydelse mm. bliver udfaset.

Besvar