Det lokale sprogcenter hvor jeg bor er ... forfærdeligt. Virkeligt slemt; tænk på alle de værste stereotyper du har omkring sløve offentligt ansatte, de passer her.
Nuvel, til deres orienterings-møde fik de det til at lyde som om man skulle modtage 250 timers dansk undervisning hos dem; det var et krav, og man mistede retten til anden dansk undervisning hvis man ikke gjorde det. Vi taler om et herboende efter EU-reglerne om arbejdskraftens fri bevægelighed, som har et god fast job, og aldrig har modtaget ydelser fra det danske system.
Jeg er nu totalt forvirret. Min opfattelse var at man skal lære dansk hvis man kommer fra uden for EU, og/eller lever af penge som kommer fra velfærdsstaten. Men at i denne situation, hvor det er en EU borger der selv har job, så er danskundervisningen hos sprogcenteret alene et tilbud, som man kan sige ja tak eller nej tak til, som det passer bedst for en selv.
Jeg har forsøgt at spørge sprogcenteret et par gange om hvilke regler der egentlig gælder i denne situation, men jeg synes de svarer bevidst undvigende.
Hvad mister man reelt ved ikke at følge denne undervisning, som EU borger i godt job? Er det kun retten til at modtage yderligere dansk-undervisning gratis fra det lokale sprogcenter (som ikke er særligt godt)?
Tak for al hjælp!