Familiesammenføring og statsborgerskab

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
istanbul

Familiesammenføring og statsborgerskab

Indlæg af istanbul » 08.01.2015 19:13:02

Hej
Jeg er tyrkisk statsborger- indtil videre. :)
Jeg har nu langt om længe fået brev fra justitsministeriet, at jeg skal løse mig fra det tyrkiske statsborgerskab. I brevet står der at jeg skal gemme kvitteringen fra ansøgning om løsningen. Løsningen tager ca 6 måneder.
Mit spørgsmål er, om jeg kan søge om familiesammenføring, med den garantibevis jeg har fået fra justistministeriet samt kvittering fra tyrkisk ambassade min løsnings ansøgning.( så vi sparer ca 6 måneder for at søge familiesammenføring )
Jeg har haft permanentopholdstilladelse i 2 år nu, hvorfor min ansøgning om familiesammenføring blev afvist sidst.

På forhånd tak.

fundiver199

Re: Familiesammenføring og statsborgerskab

Indlæg af fundiver199 » 13.01.2015 15:06:18

Nej I skal vente, til du enten er blevet dansk statsborger eller har haft permanent opholdstilladelse i 3 år. Der er vedtaget en ny lov om dobbelt statsborgerskab, så hvis du er interesseret i at bevare dit tyrkiske statsborgerskab, er den bedste løsning nok at vente med at få det danske til september 2015, hvor loven træder i kraft.

Men den sagsbehandlingstid, som du nævner, vil det vel nærmest komme ud på et i forhold til jeres FS-sag, da du om 6 måneder må være meget tæt på at opfylde betingelsen om at have haft permanent opholdstilladelse i 3 år.

Besvar