Min brasilianske kone og jeg er netop flyttet til DK efter nogle år i Irland hvor jeg var arbejdstager. Nu er jeg arbejdstager i DK og vi afventer at statsforvaltningen får snøvlet sig sammen til at godkende vores åbentlyst kravsopfyldende ansøgning.
Det er nok et simpelt spørgsmål, men jeg kan virkelig ikke finde et sort på hvidt svar på det, så jeg håber der er nogle herinde der kan hjælpe fra erfaring
Kan min kone modtage SU eller anden økonomisk støtte imens hun studerer dansk? Jeg går udfra hun skal starte med danskundervisning hos lærdansk asap og det ville jo være rart hvis hun kunne bidrage lidt til økonomien.
Jeg kan læse mig frem til følgende for familiesammenføring under EU retten som vi opfylder alle krav til:
Der er ingen forsøgerpligt og hun vil i alle henseender blive behandlet som en EU borger så længe hun er sammen med mig.
Dette er nok til at berettige hende til SU, men er danskundervisnings udannelsen SU berettiget? Er den vidst ikke ifølge det her. http://www.su.dk/SU/betingelser/Godkend ... fault.aspx
Er der anden form for støtte hun kan få i tilfælde af at SU ikke er en mulighed?