Har været igennem mange tråde, uden at finde en der lige passer til min problemstilling.
Efter et års langdistance forhold over internettet, har min amerikanske kæreste og jeg, besluttet at vi ønsker et liv sammen, i USA - og nej, vi har ikke mødt hinanden, men vi er dog helt sikre på at det skal være os, det har vi været helt fra starten, så lad nu ikke det her blive til en diskussion om hvor vidt folk er enige i at man kan vide den slags, uden at have oplevet hinanden "face to face."
Min problematik er følgende:
Jeg er førtidspensionist, og har derfor ikke råd til at rejse frem og tilbage mellem DK og USA mange gange, og da min kæreste har et arbejde der varierer meget efter årstiden, er det svært for ham at opholde sig hos mig gennem længere tid, da han aldrig helt ved hvornår han kan risikere at gå glip af en indtægt.
Vi har derfor besluttet at han begynder at lede efter et hus til os i det nye år, og at jeg så skal rejse over til ham i løbet af sommeren eller efteråret, jeg har også to små hunde der skal med, en anden grund til at jeg nødigt vil tage den lange tur flere gange.
Jeg har læst om de forskellige former for visum muligheder, men syntes ikke jeg er blevet klogere.
Vi havde jo håbet, at vi kunne søge om at få mig til USA på et fiancé visum, og så sørge for at gifte os inden tidsfristen udløber, og derefter søge om permanent opholdstilladelse til mig.
Men så vidt jeg kan se, så kræves det at man har mødt hinanden mindst en gang, indenfor to år, for at benytte den mulighed, og det har vi jo ikke.
Og det er heller ikke en mulighed at tage derover på turist visum og så gifte os under mit ophold, da vi ikke ønsker at begå nogen form for bedrageri, og jeg skal trods alt bo hos ham fra dag et, uanset om jeg kommer som turist eller hans forlovede.
Med min pension er der begrænset råderum, selv om jeg lever godt og ikke mangler noget her i DK, så ville jeg meget gerne kunne nøjes med at tage turen frem og tilbage mellem DK og USA en gang, og når først jeg forlader Danmark for en længere periode, er jeg nok også nød til at opsige mit lejemål, og har derfor ikke noget sted at være her, hvis jeg bliver smidt ud af USA undervejs i hele processen.
Er der slet ikke nogen måde hvorpå vi kan sikre, at jeg kan rejse til USA en gang for alle, og forhåbentlig blive, hvis og såfremt alt papirarbejdet falder på plads efter vi har giftet os?
Der er også spørgsmålet om forsørgelseskravet - min kæreste er selvstændig, men har ikke tidligere været registreret som sådan, han betaler dog skat, men har pt. ikke nogen dokumentation for en løbende, fast indkomst, og det vil jo tage nogen tid før en sådan kommer op og stå.
Jeg har min pension, som jeg allerede ved at jeg kan "tage med" til USA, og vedblive med at få udbetalt, dog forsvinder mit ene-tillæg det øjeblik jeg bor sammen med nogen eller bliver gift, men det er fint nok, for så er vi trods alt to om udgifterne.
Jeg havde håbet at det ville hjælpe lidt på situationen, at jeg har mine egen "indtægt" og derfor ikke kommer til at ligge det amerikanske system til last, men jeg er ikke sikker længere.
Alt hvad jeg ønsker mig, er at leve resten af mit liv sammen med den mand jeg elsker, i hans hjemland med en permanent opholdstilladelse, forblive dansk statsborger, få min pension udbetalt hver måned og, så vidt jeg ved, fortsætte med at betale skat i DK.
Jeg er udmærket godt klar over, at det ikke bliver simpelt og lige til, uanset hvordan vi gør tingene, men er der nogen herinde der kan komme med nogle gode råd og forslag til, hvordan vi skal gribe det hele an, og hvordan vi hurtigst muligt når dertil, hvor vi kan begynde at leve sammen i USA, imens vi venter på at diverse tilladelser falder på plads?
På forhånd tak, fra en meget forvirret og frustreret mig.