Visum til arbejdsløs kæreste fra Rusland

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
popin

Visum til arbejdsløs kæreste fra Rusland

Indlæg af popin » 24.11.2014 14:07:46

Til interesse for andre kan jeg oplyse at min kæreste modtog et 90-dages besøgsvisum. Det er et standard Schengen visum søgt gennem visumansøgningsstedet i Irkutsk. Vi havde inden da mødtes i Moskva og dette kunne dokumenteres (flybilletter + hotel) i forbindelse med visumansøgningen. Vi fulgte kravene til dokumentation beskrevet her:

http://www.denmarkvac-ru.com/tourist_do ... uired.html

Min kæreste stoppede dog på sit arbejde 3 måneder inden vi ansøgte og hun er pt. ikke under uddannelse, så vi var usikre på om hun ville kunne få visum. Hun bor med sin mor og storebror i lejlighed og kunne derfor kun fremvise en lejekontrakt som tilknytning til hendes hjemby. Omkring en uge efter indlevering af ansøgningen blev både hun og jeg kontaktet. En dansk medarbejder fra ambassaden i Rusland besluttede at udstede visum uden at sagen skulle forbi udlændingestyrelsen i Danmark, hvilket ville have givet en betydelig længere behandlingstid. Så i alt tog det ca. 10 dage at opnå visum for hende. Det er hendes første gang i Schengen og som sagt har hun ikke arbejde nu. Derfor skrev jeg i invitationen at jeg dækker alle udgifter. Medarbejderen fra ambassaden nævnte at hun ikke er fra en af de regioner som de kigger særligt efter.

Medarbejderen nævnte også at fra april næste år ændrer de angiveligt praksis og det lød som om at flere sager risikerer at blive sendt til behandling ved udlændingestyrelsen. Er der nogen der kender noget til dette?

fundiver199

Re: Visum til arbejdsløs kæreste fra Rusland

Indlæg af fundiver199 » 30.11.2014 18:54:23

Normalt vurderer man ved kærestebesøg, at såfremt der ønskes længerevarende ophold, så vil parret nok gifte sig og søge om familiesammenføring. Dermed er risikoen for illegale ophold lav, og derfor behøver tilbagevendelsesforudsætningerne ikke at være så gode.

Jeg har ikke hørt noget om nogen kommende praksisændring, og det lyder også som om, det er ambassadens praksis, du taler om. I så fald er det jo noget meget lokalt, der kun gælder for netop den ambassade.

Besvar