Flytte til Nordtyskland

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Thomas.92

Flytte til Nordtyskland

Indlæg af Thomas.92 » 06.11.2014 00:21:31

Hej

Jeg har lige et par spørgsmål, da jeg regner med at flytte til Nordtyskland med min kone:

Kan jeg gøre sådan:

1) Jeg flytter til Nordtyskland - eksempelvis Felsnburg - og fortsætter som studerende i Sønderjylland - så er jeg person med tilstrækkelige midler og har ret til ophold, right?

2) Som person, der har ret til ophold i Tyskland, kan jeg også få min kone med efter EU-reglerne. Jeg er bare lidt forvirret omkring om der er et "forsørgelseskrav" - Hvordan fungerer det? - Hvad skal jeg gøre her?

Tak for hjælpen

Med Venlig Hilsen
Thomas

Thomas.92

Re: Flytte til Nordtyskland

Indlæg af Thomas.92 » 06.11.2014 01:33:13

Og med hensyn til forsørgelsesgrundlag. Hvor meget skal mn reelt - sådan cirka - have? - Er det nok at have sin danske SU med?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte til Nordtyskland

Indlæg af mh1 » 06.11.2014 09:40:13

Hvis du ikke bliver gæstestuderende er du 'person med tilstrækkelige midler'. Du skal derfor dokumentere at du har, hvad der svarer til laveste sociale ydelse i dit bopælsland. Bemærk at der i Tyskland er forskellige satser alt efter hvilket bundesamt man bor i, men satsen for et ægtepar er 7-900 €/md.

Desuden skal du og din kone have et blåt EU-sygesikringsbevis eller bestille en S1-blanket hos din kommune for jer begge, så du kan dokumentere at i begge har heldækkende sygesikring. Med kortet kan du blive optaget i en 'Krankenkasse' formedelst ca. 100 euro/år for dig og din ægtefælle.

Flensborg har været et meget skidt valg, og meget kreative mht. forståelsen af EU-reglerne. Muligvis er det lidt mindre slemt nu, fordi det jo havde den ønskede effekt: dansk/udenlandske par søgte til Sverige i stedet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar