Ansøning
Re: Ansøning
Find statsforvaltningens hjemmeside.
Undskyld mit tidligere spørgsmål var fejl. Jeg er dansk statsborger og bor i London med min kæreste i 7 måneder, der kom fra Asien (Sri Lanka). Hvilket ansøgning skal jeg bruge, så vi kan flytte til Danmark? På forhånd tak.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Hej, hov, hvis du mener at du vil bruge EU-reglerne til at I begge to kan flytte til DK, så går den ikke med kun 7 mdr.s samliv.
For at kunne bruge EU-reglerne allerede nu, skal I gifte jer, eller vente knap et år længere med at flytte. Kravet er ægteskab ELLER samliv i ca. 18 mdr.
For at kunne bruge EU-reglerne allerede nu, skal I gifte jer, eller vente knap et år længere med at flytte. Kravet er ægteskab ELLER samliv i ca. 18 mdr.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hej.. Tak for svaret. Men der står ikke noget om det på nyidanmark.dk??
Men sådan står der i vejledningerne, og det gælder i øvrigt ved ansøgning efter både danske regler og efter EU-regler, hvis man ikke er gift. 18 måneders samliv og så er man sidestillet med at være et ægtepar. Ved under 18 måneders samliv skal der en mere konkret vurdering til, fx hvis man venter barn, så tæller det positivt.
Det med de 18 månders samliv kan du også læse på Udlændingestyrelsens hjemmeside her:
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... samliv.htm
Det med de 18 månders samliv kan du også læse på Udlændingestyrelsens hjemmeside her:
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... samliv.htm
En lille tilføjelse: Jeg har ALDRIG hørt om nogen, som har fået opholdstilladelse/opholdskort som samlevende ved under 11 måneders samliv. Og det ene tilfælde, jeg har hørt om, hvor opholdstilladelsen blev givet på baggrund af 11 måneders forudgående samliv, var i en sag, hvor parret skulle til at være forældre og ventede et barn, og hvor en af parterne i øvrigt havde været udstationeret for Udenrigsministeriet. Det var en sag i Danmark.
Hvorfor gifter i jer ikke ? Så er det problem jo løst!
Mange tak for jeres svar. Vi kan ikke blive gift i London pga hans pas er hos homeoffice. Register office vil se hans original pas og homeoffice vil ikke give hans pas.
Kan han ikke bare få lavet et nyt pas på ambassaden? Så er det problem jo løst.
Og ellers må rådet være, at I i hvert fald venter med at søge om opholdskort til Danmark, indtil I har boet sammen i England i mindst 11 måneder. Og venter med at flytte, indtil opholdskortet er bevilget.
Og ellers må rådet være, at I i hvert fald venter med at søge om opholdskort til Danmark, indtil I har boet sammen i England i mindst 11 måneder. Og venter med at flytte, indtil opholdskortet er bevilget.