Spørgsmål til tilstrækkelige midler og syge forsikring.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
OliverDK

Spørgsmål til tilstrækkelige midler og syge forsikring.

Indlæg af OliverDK » 19.10.2014 19:38:35

Hej, jeg har tidligere skrevet et indlæg omkring min kæreste, som gerne vil her til DK at bo. Tråden kan ses her: viewtopic.php?f=7&t=14373

Nå men, eneste mulighed for min kæreste og jeg ser ud til at være, at hun har tilstrækkelige midler, men hvad er eller hvor meget er tilstrækkelige midler? Hun har i hvert fald omkring 100.000 d.kr og eventuel lidt mere, hvis hun sælger nogle ting. Men er det nok? Jeg har søgt og søgt og jeg kan ikke blive klog på hvornår kravet tilstrækkelige midler er opfyldt?

Hun har som sagt et job som cam-model, der er kommisionslønnet, så hun kommer jo ikke til at blive en byrde og kan vi makke det på plads med SKAT vil vi også arrangere, at hun betaler skat heraf. Desværre kan vi ikke ansøge direkte på dette grundlag.

I øvrigt læste jeg på denne side: http://www.eu-oplysningen.dk/emner/deti ... d/?print=1 at hun skal have egen sygeforskring hvis man ansøger om ophold ved tilstrækkelige midler. Er dette korrekt? Jeg troede, at hvis hun fik tilkendt opholdskortet og fik dansk CPR, så var hun dækket på lige fod med en dansker. Eller har jeg misforstået noget?

skaanebo

Re: Spørgsmål til tilstrækkelige midler og syge forsikring.

Indlæg af skaanebo » 20.10.2014 09:18:36

Ja, 100.000+ kr. vil som regel være tilstrækkeligt for at blive anset for person med tilstrækkelige midler.

Sygeforsikring er lidt kompliceret. Det er rigtigt, at når man først er blevet folkeregistreret i DK, så er om man også omfattet af den offentlige sygeforsikring. Men EU-reglerne er altså skruet sådan sammen, at hvis man er person med tilstrækkelige midler, så skal man også have en sygeforsikring, der dækker, FØR man kan blive folkeregistreret. Så der skal altså tegnes en privat sygeforsikring.

OliverDK

Indlæg af OliverDK » 20.10.2014 19:17:09

skaanebo skrev:Ja, 100.000+ kr. vil som regel være tilstrækkeligt for at blive anset for person med tilstrækkelige midler.

Sygeforsikring er lidt kompliceret. Det er rigtigt, at når man først er blevet folkeregistreret i DK, så er om man også omfattet af den offentlige sygeforsikring. Men EU-reglerne er altså skruet sådan sammen, at hvis man er person med tilstrækkelige midler, så skal man også have en sygeforsikring, der dækker, FØR man kan blive folkeregistreret. Så der skal altså tegnes en privat sygeforsikring.
Vil det sige at vi kan ophæve forsikringen efter hun er blevet folkeregistreret? Det er jo en temmelig stor udgift at skulle blive ved med at betale til den.

Tak for svaret iøvrigt.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.10.2014 19:46:42

Tja, Danmark er jo et af de få EU-lande, hvor det ikke er en nødvendighed, at man skal have en privat sygeforsikring eller kun er omfattet af den offentlige sygeforsikring, hvis man er arbejdstager, så reelt sker der vel ikke noget ved at opsige den private forsikring samme dag, man står med det gule sundhedskort i hånden.

Når opholdskortet skal fornyes efter 5 år i DK, skal man så blot tegne en ny forsikring for at få opholdskortet fornyet, hvis man stadig er "person med tilstrækkelige midler" til den tid.

Besvar