Det går så dårligt.. Dansk/arbejde

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Suza

Det går så dårligt.. Dansk/arbejde

Indlæg af Suza » 10.10.2014 09:49:36

Hej alle,

Jeg har et spørgsmål ang. dansk undervisning.

Min mand er rigtig dårlig til dansk, han har været i dk siden 2010 og har ikke bestået mere end modul 1 i dansk. Han forstår lidt men vi snakker ikke dansk hjemme da det simplethen er for svært for ham. Han har ikke bestået køreprøven da dansk stadig er for svært. Vi skal til oktober næste år søge forlængelse af hans opholdstilladelse for 2. gang. Vi kan ikke søge parament opholdstilladelse da han ikke har bestået dansk eller har et arbejde. Han har været ledig siden 2013 og januar næste år holder hans dagpenge. Han gør alt for at finde et arbejde men det er så svært. Vi bor i Varde (tæt på Esbjerg) hvor der ikke er mange jobs. Vi er ikke så sociale og har ingen danske venner. Jeg er på barsel lige nu og indtil april næste år. Mit spørgsmål er så:

Er der nogle der har gode råd til os om hvordan har får lært noget mere dansk eller finder et arbejde? Hvordan får vi flere danske venner når vi er meget generet begge 2?

Håber I har nogle gode råd. Vi elsker hinanden meget højt og vores barn, og vi kan ikke forstille os at bliv skilt fra hinanden (at han bliver sendt hjem).

Håber I kan hjælpe.. :)
You are in thoughts again today as you so often are, & I can not help but wish, sometimes, you were not quit so far.. But life has spots for both of us, & even though we are far apart, you are never any further then right here in my heart <3

skaanebo

Re: Det går så dårligt.. Dansk/arbejde

Indlæg af skaanebo » 10.10.2014 10:23:24

Det bedste, du kan gøre, for at forbedre hans sprogkundskaber, er vel, at fastholde, at I skal tale dansk derhjemme uanset hvad og simpelthen ikke tale andet.

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 10.10.2014 14:46:42

Hejsa

Udover at snakke dansk sammen, så læs danske bøger op for hinanden.

En børnebog eller anden let bog, læs den højt på dansk for udtale og derefter oversat for forståelse.

Læs en time hver dag

Hilsen

H_Larsen

resser
Geografisk sted: København

Indlæg af resser » 10.10.2014 15:52:05

Min kinesiske hustru kom også til Danmark 2010, og hun lærte først dansk, efter at vi
besluttede kun at tale dansk sammen, lige meget hvor svært det ville blive, og nu taler min hustru næsten flydende dansk. og vi startede med børnebøger og derefter brugte vi meget internetprogrammer med sproghjælp, der er ingen som har sagt at det er nemt at lære dansk, men at tale dansk sammen hjemme er meget vigtigt.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.10.2014 22:21:22

Netop - min veninde snakker fint engelsk, men da hun blev gift med en englænder sagde hun til ham, at i hjemmet blev der altså talt dansk, basta! Og så fik han det lært.

Jeg kendte en iraner, som følte at han ikke lærte en disse på sprogskolen - det var i Frøslev - og derfor droppede den og gik hen og spillede billard på en lokal bar i stedet for. Han kom et par år senere ind på statskundskab i Århus, efter at have aflagt danskprøve med flot resultat.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar