Migrationsverket

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
CPH26

Migrationsverket

Indlæg af CPH26 » 29.09.2014 00:21:13

Hej alle.

Er der nogen der for nyligt har været til interview og fået svar?

Damen har været til samtale 30 maj - vi har intet hørt endnu.

Kan man godt møde op på migrationsverket og spørge? Eller ringe ind og spørge til sagen? Er pt på ferie i DK - har hørt det ikke er godt at ringe fra et dansk nummer?

Mvh
CPH

Ulla-15

Re: Migrationsverket

Indlæg af Ulla-15 » 29.09.2014 16:26:54

Hej kan du uddybe mere? Altså hvilke regler er det efter I har søgt? Og i hvilke land var hun til interview , osv? Så kan jeg måske hjælpe.

closed1

Indlæg af closed1 » 29.09.2014 16:56:24

Man kan sagtens ringe ind og spørge til sagen . Hvem har dog bildt dig ind at det ikke er godt at ringe fra et Dansk nummer ? Er det underligt at en Dansker er på besøg i Danmark ? Næ vel .
Grunden til i ikke har hørt noget er fordi alle kontor bordene ved migrationsverket er fyldt med sager helt til loftet . Ganske få medarbejder i forhold til arbejdsbyrden .

CPH26

Indlæg af CPH26 » 30.09.2014 01:08:28

Hej tak for svar:)

Vi har søgt opholdstilladelse - så det må være via svenske regler. Det har været i Tyrkiet. Selve ansøgningen har vi sendt i marts og interview var i maj. Hvis jeg evt. også bliver interviewet vil det have en negativ virkning at jeg er sammen med hende i Tyrkiet indtil sagen er afgjort. Jeg bor pt. til fremleje hos en anden - men har tænkt mig at anskaffe en andelsbolig når hun er her. Jeg har selvfølgelig ikke bevis til Sverige i perioden da jeg vil opholde mig i Tyrkiet. Vil det betyde noget? Betaler selvfølgelig husleje i mellemtiden.

Det nummer vi fik på sagen via email og det man skal bruge på nettet (migrationsverkets hjemmeside) er vidst ikke det samme har jeg hørt?

Synes ikke det er acceptabelt man skal vente så lang tid - er ved at få psykiske lidelser.

Hvis man får afslag - kan man så invitere via normal visum - får det nogen betydning? Kan jeg imellemtiden også invitere hende som turist indtil sagen er færdigbehandlet?

På forhånd tak

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 30.09.2014 10:03:36

Det er helt sikkert et problem, hvis du ikke opholder dig i Sverige når du vil have fs i Sverige.

Myndighederne vil kunne forlange bevis for at du faktisk opholder dig i Sverige, og hvis du ikke kan bevise det, fordi du i virkeligheden har været i Tyrkiet siden I søgte, så vil de mistænke at du blot har oprettet en pro-forma adresse - og der har du jo også, hvis du bare er tilmeldt men ikke faktisk bor der - og så vil de IKKE bevilge fs.

Der er tilstrækkeligt mange danskere, som har lavet pro-forma adresser i Sverige til at myndighederne tjekker om en dansker som angiver at bo i Sverige rent faktisk også gør det.
mh
Rådgiver for ÆUG

CPH26

Indlæg af CPH26 » 30.09.2014 10:18:20

Det er ikke siden vi søgte men halvdelen af tiden. Hvis man får afslag pga dette vil det i så fald havde konsekvenser for normal visum og fs iflg eu regler?

closed1

Indlæg af closed1 » 30.09.2014 13:29:38

Ja det kunne godt tænkes.

Ulla-15

Indlæg af Ulla-15 » 30.09.2014 16:38:27

Uha det bare slet ikke godt at du ikke bor i Sverige.. Fordi hvis du bliver indkaldt til interview eller andet , så kan du jo ikke rigtig bevise at du har boet i Sverige? Og problemet er at de faktisk fokuserer ekstra på dansker , netop fordi de ved at formålet med opholdet i Sverige er fs. Og ikke fordi man bare fik lysten til at bo i Sverige eksempelvis. Hvis jeg var dig havde jeg helt sikkert flyttet reelt hurtigst muligt til Sverige ,fordi din dokumentation skal være iorden jo.

Og det er ret normalt at I ikke har hørt noget endnu , du skal regne med 1 år ca. Det er hvad jeg selv har oplevet og hvad andre jeg kender har oplevet selvom alt er iorden, nemlig fordi de har mange sager , men få sagsbehandler..

*Og til jer andre bruger , jeg har en følelse af at bare fordi man bliver indkaldt til interview i Sverige så vil det ikke sige at de mistænker noget som sådan? Men mere at de bare vil dobbeltjekke , specielt nu hvor der er mange der snyder ? og specielt hvis det er sambo-forhold og ikke ægteskab?

CPH26

Indlæg af CPH26 » 01.10.2014 12:51:46

Jamen. Synes selv argumentet at vente meget lang tid er svært så har jeg en del af tiden været i Tyrkiet på ferie. sagsbehandlerne må da også se på tingene med hjertet engang imellem :)

CPH26

Indlæg af CPH26 » 01.10.2014 12:53:56

Hvis er der problemer kan man få en anden i danmark til invitere hende til DK? Så kan jeg jo sammen med hende flytte til Sverige og søge om ophold via eu regler?

Ulla-15

Indlæg af Ulla-15 » 01.10.2014 18:12:04

Det gøre de desværre ikke , regler er regler og det gælder for alle.

Det ved jeg ikke hvordan fungerer , men hvis i er gift nu , så kan du bare søge visum til hende til Sverige? Så kan I vente sammen , og hvis I ikke gider at vente i langtid så kan du flytte efter mindst 3 måneder , ( helst 6 måneder ) tilbage til Dk via eu-reglerne , selvom hun ikke har nogen opholdstilladelse i Sverige .. ? Det eneste krav er at i er gift og at du har GODE OG FULDE dokumentationer på at du reelt har boet i Sverige i de seneste 6 måneder eller hvad nu det er.

CPH26

Indlæg af CPH26 » 01.10.2014 18:48:51

Tak for svar.

Der er nogle ting jeg ikke forstår - har du mulighed for at uddybe lidt :)?

1. Jeg har boet i Sverige ca. 1 år. Jeg har søgt om sambovisa i marts og damen har været til interview i maj. Jeg ved ikke hvilken begrundelse de har - hvis jeg i løbet perioden - pga. ventetiden flyttet til hende et stykke tid, der er vel ikke nogen lov der siger man ikke må holde en "lang" ferie?

2. Hvis jeg får afslag pga. ferien. Hvordan har de så mulighed for at afslå normal visa?

3. Jeg tænker også at blive gift med hende - men først når hun kommer her.

4. Det er måske ikke en god idé at ødelægge processen nu - hvor vi har ventet i så lang tid og det er måske ikke så godt at sagerne "blander" sammen.

5. Jeg behøves ikke at være gift med hende for at få visum?

6. Jeg har en jobkontrakt klar - som jeg får når jeg vender hjem. (forsørgelsepligt + arbejde)

7. Jeg vidste ikke man kunne få opholdstilladelse i DK førend man havde fået det i Sverige

Håber det giver mening :)

Tak :)

CPH26

Indlæg af CPH26 » 01.10.2014 18:52:44

Hvordan foregår turist-visum i Sverige? Er det også migrationsverket der står for dette? Er pisse forvirret...

Ulla-15

Indlæg af Ulla-15 » 01.10.2014 19:09:47

1. Jeg har boet i Sverige ca. 1 år. Jeg har søgt om sambovisa i marts og damen har været til interview i maj. Jeg ved ikke hvilken begrundelse de har - hvis jeg i løbet perioden - pga. ventetiden flyttet til hende et stykke tid, der er vel ikke nogen lov der siger man ikke må holde en "lang" ferie?

1.Jeg tror begrundelsen vil være at du ikke har boet i Sverige , du har ikke boet i Sverige reelt. Hvis jeg ikke tager fejl , så er det ikke godt at du opholder dig uden for Sverige i mere end 3 måneder. Kravene for fs i Sverige er jo at du bor i Sverige og ikke bare har adresse. Jeg kan godt forstå at det gøre alt lettere hvis du venter med hende i udlandet , men det bare ikke godt og en kæmpe grund for at give afslag. Hvis jeg var dig havde jeg taget til Sverige så hurtigt som muligt ..

2. Hvis jeg får afslag pga. ferien. Hvordan har de så mulighed for at afslå normal visa?

2. Det ved jeg ikke , måske ja fordi de vil jo mistænke dig for at du stadig ikke bor i Sverige.

3. Jeg tænker også at blive gift med hende - men først når hun kommer her.

3. Okay troede i var gift i det du skriver damen hehe.

4. Det er måske ikke en god idé at ødelægge processen nu - hvor vi har ventet i så lang tid og det er måske ikke så godt at sagerne "blander" sammen.

4. Hm altså jeg skrev det med Eu-reglerne fordi troede i var gift så kunne man nemlig søge om visum nu og dermed vente sammen i Sverige , fordi når man ikke er gift kan man ikke sende en visum invitation når man har en fs sag igang.

5. Jeg behøves ikke at være gift med hende for at få visum?
Jo hvis du gøre det under jeres fs sag stadig er kørerende , så skal du være gift , ellers så kan man ikke.

5. Så skal man vente til sagen er afsluttet. Hvilket kan tage mega langtid.

6. Jeg har en jobkontrakt klar - som jeg får når jeg vender hjem. (forsørgelsepligt + arbejde)

6. Ved ikke om det hjælper , fordi fs under svenske regler stiller ikke krav til økonomien når du er dansk statsborger.

7. Jeg vidste ikke man kunne få opholdstilladelse i DK førend man havde fået det i Sverige

7. Det kan man nemlig , men ikke hvis man kun er kærester.

Og tilsidst turist-visum ,ja det er også migrationsverket der står for det.

Derfor er det vigtigt at de ikke mistænker dig for at du ikke bor i Sverige , ellers bliver resten svært..

RET MIG ENDELIG HVIS JEG HAR FORTALT NOGET FORKERT!

Jeg er ikke 100% sikker på alle mine svar , men 85 % er jeg ;)

Besvar