Tilbage til Danmark, kontanthjælp

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Zombie

Tilbage til Danmark, kontanthjælp

Indlæg af Zombie » 17.09.2014 23:10:20

Hej Forum
Vi bor i Sverige lige nu, det har vi gjort i 1½ år nu. Jeg har gået med reklamer i 1 år næsten hvor jeg tjente cirka 700 kr i måneden. Nu vil jeg hører hvordan det er med kontanthjælp i Danmark. Vil jeg være berettiget til det? For Sverige giver os ingen fremtid og livet er hårdt her. Kan jeg søge om indskudslån ved tilbagevending? Eller skal man have en adresse i Danmark for at søge om det. Jeg i løbet af tiden fået SU fra Danmark og i 2 måneder fik jeg socialhjælp her i Sverige fordi jeg fik en depression. Jeg er blevet så syg her, at jeg næsten ikke kan klare en almindelig hverdag og har mange smerter i kroppen. Min mand har midlertidig opholdskort i Sverige, som han jo vil miste ved tilbagevending. Hvad rettigheder kan han få?

skaanebo

Re: Tilbage til Danmark, kontanthjælp

Indlæg af skaanebo » 18.09.2014 08:56:25

Du skal have arbejdet mindst 8-10 timer om ugen for at blive anset for arbejdstager, så det er næppe tilfældet med en månedsløn på 700 kr.

Dvs., I vil blive regnet for "person med tilstrækkelige midler" ved flytning til DK. Det smarteste i jeres situation vil derfor være, at du skaffer dig et job på mindst 8-10 timer om ugen i Sverige og beholder det i tre måneder, inden I flytter til DK, for så kan I begge modtage kontanthjælp i DK uden problemer efterfølgende.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.09.2014 17:00:37

Alternativerne hvis du er ude af stand til at arbejde 8-10 timer om ugen, vil være, at a) du flytter til Danmark alene, og din mand rejser hjem til sit eget land, da han så ikke kan få ophold i Danmark, da du ikke opfylder betingelserne for at gøre brug af EU-retten. I DK vil du så kunne få kontanthjælp, hvis din mand ikke er i stand til at forsørge dig. b) I flytter sammen til din mands land og etablerer jer der. c) Din mand finder job i Sverige og forsørger jer begge. I vil så ikke kunne rejse videre til Danmark, førend din mand evt. er blevet svensk statsborger.

Zombie

Indlæg af Zombie » 01.10.2014 21:56:08

Ja, det så svært med alle de regler, men tak for svarene!

Besvar