Indkomst for pensionist i Tyskland

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
jorgenandersen

Indkomst for pensionist i Tyskland

Indlæg af jorgenandersen » 31.08.2014 02:33:37

Min hustru og jeg overvejer at flytte til Tyskland, vi bor i øjeblikket i Philippinerne. Vi er begge pensionister. Jeg er dansk statsborger, min hustru er amerikansk statsborger.

I den forbindelse vil jeg gerne vide, om vores indkomster vil blive betragtet hver for sig, når vi ansøger om opholdstilladelse, eller om de vil blive betragtet sammen som husstandsindkomst.

På forhånd tak for alle tips.

fundiver199

Re: Indkomst for pensionist i Tyskland

Indlæg af fundiver199 » 31.08.2014 03:13:08

I skal slet ikke søge om opholdstilladelse, I benytter den ret til fri bevægelighed i EU, som du har. Retten til ophold i mere end 3 måneder er betinget af, at man er arbejdstager, selvstændig, tjenesteyder, studerende eller person med tilstrækkelige midler.

Som pensionist vil du falde under kategorien "person med tilstrækkelige midler". Da formålet med kravene alene er at sikre, at man ikke bliver en urimelig byrde for det sociale system i opholdslandet, kan "tilstrækkelige midler" dokumenteres på en hvilken som helst måde.

Og dermed skal din kones pension naturligvis også regnes med, da I jo i praksis vil leve af bla. den pension og dermed kunne klare jer uden tysk kontanthjælp.

Besvar