Legalisering af vielsesattest

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
HK1

Legalisering af vielsesattest

Indlæg af HK1 » 23.08.2014 18:41:07

Hej alle,

Jeg står og skal giftes i Algeriet senere på året, og jeg har i den forbindelse fået samlet mig nogle spørgsmål, som jeg håber, at nogen her kan hjælpe mig med :)

Jeg har fundet frem til, at vores vielsesattest skal legaliseres i Algeriet, for at vores ægteskab kan blive registreret her i Danmark. Hvor mange steder skal den legaliseres? Er det "nok" med hos udenrigsministeret i Algeriet og derefter på en dansk repræsentation?
Og hvad gør man, når den danske ambassade i Algeriet er lukket? Der er en norsk ambassade, men så vidt jeg kan se, hjælper de kun med visum?

Håber at der er nogen her, som kan gøre mit lidt klogere på det her :D
På forhånd tak,

Henriette

fundiver199

Re: Legalisering af vielsesattest

Indlæg af fundiver199 » 24.08.2014 07:16:31

Legalisering er altid via en overordnet myndighed i det land, hvor papiret er udstedt, og herefter repræsentationen for det land, hvor papiret skal anvendes. Hvis der ikke er en ambassade, er der nok et konsulat, og så er det dem, der kan legalisere.

Et andet lands repræsentation kan ikke gøre det, det er ikke en del af en repræsentationsaftale. De handler kun om konsulære tjenester dvs. visumansøgninger mm.

danmark1965

Re: Legalisering af skilsmisse attest/Visum mv

Indlæg af danmark1965 » 16.09.2014 08:49:25

Hej

Nogen der kan hjælpe her :

Vi har netop besøg af min kones veninde fra Thailand
som skal giftes med en dansk mand .

Vi har flg.problemstilling

Hun er tidligere skilt i Thailand og har en orginal skilsmisse attest
med til Danmark.
Hvor skal den legaliseres ?

Hendes visum gælder til den 17.10.2014 - men skal rejse hjem
den 2 okt. 2014 pga 90 dage regel

Nogen tror vi har mulighed for at søge om forlængelse af Visum
pga af de omstændigheder - eller er det og skyde sig selv i benet
til Udlændlingestyrelsen og oplyse , at hun skal giftes ?

Håber på hjælp

mvh
Danmark1965

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 16.09.2014 11:09:14

Hej, :)

I kan få legaliseret jeres dokument på udenrigsministeret. Det ligger lige ved bag knippelsbro ved Christianshavn.

I kan ikke få forlænget visum. KUN hvis hun er meget syg eller af andre årsager ikke kan rejse hjem f.eks. Pga sikkerhedsmæssige årsager.

Men tror slet ikk i skal bruge skilsmisse attest for at blive gift. I skal bruge en civilattest hvor der står hun er fraskilt. Selvom hun har en skilsmisseattest kunne hun jo have giftet sig igen efterfølgende. Den civilattest skal være oversat til min. Engelsk og legsliseret.
Evt. Ring og spørg den kommune som hun skal giftes i hvad de skal bruge.

Hvis hun har det, så tror jeg godt i kan nå at blive gift indenfor 2 uger. Ved bare ikke om i kan nå at få meddelt processuelt ophold hvis i gerne vil have hun skal blive under behandlingen af familiesammenføringen.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.09.2014 11:13:35

Hvis hun skyder sig selv i benet, så får hun sikkert lov til at blive længere end visum tillader af helbredsmæssige årsager :lol:

Nej, besøgsvisum kan kun forlænges af helt exceptionelle årsager, som fx hospitalsindlæggelse, aflyst fly, og den slags.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 18.09.2014 10:36:03

Dokumenter skal legaliseres af det land, som har udstedt dokumenterne.

Hvis ikke skilsmisseattesten er legaliseret FØRST hos de thailandske myndigheder, dernæst hos en dansk repræsentation i Thailand, tvivler jeg på at det kan lade sig gøre at få det gjort. Dog kan den thailandske ambassade muligvis hjælpe. Ikke alle ambassader vil.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar