Status:
Vi er et par, mand dansk statsborger og filipinsk kvinde.
Kærester siden 2008
1. søn født sep. 2008
2. søn født okt. 2011
Kone og 2 børn ankommer fra Filipinerne til DK juni 2012
Vi blev gift Juli 2012 i DK.
I perioden 2008 - juni 2012 inden ankomst til DK har vi samlet boet sammen i ca. 7 måneder på Filipinerne ved Faders ca. 8 besøg på Filipinerne.
Derudover har vi boet sammen 3 mdr. i DK ved moders og søns besøg her i 2010.
Kone og mindste barn har opholdstilladelse til primo 2016.
Kone har haft arbejde i et år.Vi har ikke modtaget noget hjælp fra det offentlige.
1. søn har dansk pas
2. søn har ikke fået dansk pas da fader ikke figurerede på fødsels attest.
Fader har søn i DK fra tidligere forhold på 20 år her i DK.
Kone ønsker nu at rejse hjem med begge børn for at hjælpe sin familie der og overvejer om hun vil bosætte sig der igen.
Fader ønsker børnene skal blive i Danmark og derved opstår uenigheden. Fader har fast arbejde og kan forsøge børnene der er velintegrerede i institutioner.
Moder kan ikke dokumentere at kunne forsørge børnene i sit hjemland. Moder vil bosætte sig i et område hvor udenrigsministeriet fraråder danskere at rejse til.
Spørgsmål:
Hvilke muligheder/rettigheder er der for at søn 1 kan blive i DK hos fader ved evt. skilsmisse ?
Hvilke muligheder/rettigeheder er der for at søn 2 kan blive i DK hos fader ved evt. skilsmisse ?
Må min kone tage børnene med til sit hjemland ved skilsmisse
-
mandfracph
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Må min kone tage børnene med til sit hjemland ved skilsm
I har pt fælles forældremyndighed over jeres fælles barn. Derfor kan ingen af jer tage barnet med til et andet land uden den anden forælders accept. Ikke engang på ferie.
Det barn, som du ikke er registreret som fader til, kan du få registreret ved at anlægge en faderskabssag, hvis moderen ikke vil medvirke til at du bliver registreret. Læs her og henvend dig til statsforvaltningen:
http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=4725
Bliver du registreret som barnets far, vil du også have del i forældremyndigheden over dette barn, og det vil få dansk statsborgerskab.
Hvem af jer der vil kunne få forældremyndigheden alene og dermed ret til at bestemme hvor børnene skal bo vil blive afgjort af domstolen, hvis I ikke kan blive enige. Hvor store chancen er for at du får den kan jeg ikke udtale mig om, da det afhænger af mange forskellige faktorer.
Det barn, som du ikke er registreret som fader til, kan du få registreret ved at anlægge en faderskabssag, hvis moderen ikke vil medvirke til at du bliver registreret. Læs her og henvend dig til statsforvaltningen:
http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=4725
Bliver du registreret som barnets far, vil du også have del i forældremyndigheden over dette barn, og det vil få dansk statsborgerskab.
Hvem af jer der vil kunne få forældremyndigheden alene og dermed ret til at bestemme hvor børnene skal bo vil blive afgjort af domstolen, hvis I ikke kan blive enige. Hvor store chancen er for at du får den kan jeg ikke udtale mig om, da det afhænger af mange forskellige faktorer.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
mandfracph
Tak for svaret.
Vi er nu igang med forældre rådgivningen hos vores kommune for at finde en samværs løsning mens sagen skal behandles i statsforvaltningen.
Har læst det i øjeblikket tager 3-4 måneder inden der kommer en afgørelse
Jeg er naturligvis bekymret for at mine børn kan blive smidt ud af landet sammen med moderen og er i tvivl om opholdsbetingelserne er forskellige set med statsamtets og udlændinge styrelsens briller hvis man vælger seperation frem for skilsmisse ?
Vi er nu igang med forældre rådgivningen hos vores kommune for at finde en samværs løsning mens sagen skal behandles i statsforvaltningen.
Har læst det i øjeblikket tager 3-4 måneder inden der kommer en afgørelse
Jeg er naturligvis bekymret for at mine børn kan blive smidt ud af landet sammen med moderen og er i tvivl om opholdsbetingelserne er forskellige set med statsamtets og udlændinge styrelsens briller hvis man vælger seperation frem for skilsmisse ?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Altså, dine børn er jo danske statsborgere via dig, da du nu er gift med deres mor, så de kan ikke blive 'smidt ud'. Så glem den bekymring og koncentrer dig om at få en samværsordning I begge kan leve med.
Som mor til to danske børn, som hun ENTEN vil have samvær med ELLER vil have boende, mens deres danske far (du) har samvær med, så vil hun heller ikke blive smidt ud. Hun kan naturligvis beslutte at hun vil flytte tilbage til sit hjemland, men hvis I har fælles forældremyndighed kan hun ikke uden videre tage børnene med sig selv om de måtte bo hos hende, da I skal være enige om det, hvis de skal flytte til udlandet.
Hvis derimod HUN får fm alene, kan hun tage dem med, og du vil kun kunne forhindre det ved at anlægge sag om at forældremyndigheden skal overføres til dig.
Som mor til to danske børn, som hun ENTEN vil have samvær med ELLER vil have boende, mens deres danske far (du) har samvær med, så vil hun heller ikke blive smidt ud. Hun kan naturligvis beslutte at hun vil flytte tilbage til sit hjemland, men hvis I har fælles forældremyndighed kan hun ikke uden videre tage børnene med sig selv om de måtte bo hos hende, da I skal være enige om det, hvis de skal flytte til udlandet.
Hvis derimod HUN får fm alene, kan hun tage dem med, og du vil kun kunne forhindre det ved at anlægge sag om at forældremyndigheden skal overføres til dig.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG