Visum eller ikke visum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Finn

Visum eller ikke visum

Indlæg af Finn » 19.04.2008 14:09:49

Jeg håber nogen kan hjælpe mig. Jeg er 53 år og jeg har forelsket mig i en filippinsk pige på 42 år.
Nu er det sådan at hun arbejder og bor i Malaysia.
Spørgsmålet er nu, om hun skal have visum for at besøge mig i Danmark.
Efter hvad jeg har læst, så skal man ikke have visum, når man bor i Malaysia.
Men gælder det også for Filippinere der bor og arbejder i Malaysia. Jeg håber nogen ved hvordan det forholder sig, eller ved hvor man kan finde oplysninger om det.

På forhånd tak.
:D

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 19.04.2008 15:19:27

Det afgørende for visumkrav er altid ens statsborgerskab / hvilket pas man har. Hvis din veninde stadig er filippinsk statsborger - ja så skal hun have visum til Danmark. Og den nemmeste måde for hende at få det på, er givetvis, at du inviterer hende og står inde for at ville dække hendes udgifter under opholdet.

keff

Indlæg af keff » 19.04.2008 15:23:47

Hej Finn
Ja det skal hun hvis hun har fillipinsk pas.
Kig under immigrationslandegruppen her: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... besoeg.htm

Den glædelige nyhed er at fillipinerne befinder sig i den nemme ende af immigrationsgruppen,dvs at hun ikke behøver at have en invitation fra dig.

Følgende lande er for tiden placeret i den del af immigrations-landegruppen, hvorfra en ansøger ikke skal have tilknytning til den person, der bor i Danmark:

Benin, Burma (Myanmar), Congo (Brazzaville), Filippinerne, Libyen, Mongoliet, Niger, Peru, Tanzania og Thailand.

For statsborgere fra denne gruppe gælder, at der som udgangspunkt gives visum til ansøgere fra disse lande uanset hvem, de ønsker at besøge, herunder venner og bekendte. Det er således ikke en betingelse for denne gruppe, at ansøgeren har en bestemt tilknytning til den person, som bor i Danmark.

For hele immigrations-landegruppen gælder det, at udlændingemyndighederne kan betinge et visum af en økonomisk garanti på 54.813 kr. (2008-niveau). Der stilles dog ikke krav om økonomisk sikkerhedsstillelse i forbindelse med visumansøgninger fra ægtefæller, faste samlevere, mindreårige børn og forældre.

Udlændingeservice kan således efter en individuel og konkret vurdering stille krav til den person, ansøgeren skal besøge i Danmark, om en økonomisk garanti. Som eksempel kan nævnes de tilfælde, hvor en visumansøgers tilknytning til hjemlandet er usikker, fx på grund af ansøgerens manglende beskæftigelse og unge alder. Et andet eksempel kan være de tilfælde, hvor en visumansøger ønsker at besøge sin kæreste eller forlovede i Danmark, og hvor der er en risiko for, at ansøgeren tager længerevarende ophold i Danmark eller i de øvrige Schengen-lande.

Bemærk at de kan kræve en bankgaranti hvis de mener at der er risiko for at hun vil blive i Danmark.

Jeg ved ikke om hun skal søge visum fra sit hjemland eller om hun kan gøre det fra malaysia. ring evt til udlændingeservice.

Finn

mange tak

Indlæg af Finn » 19.04.2008 15:36:11

Hi

Tak for svaret. Så bliver det nok sådan, at jeg flytter til tyskland. Ud fra hvad jeg har læst i Slesvig løsningen, så er det lettere.
Nu er jeg så heldig, at jeg har mit arbejde lige ved den Dansk Tyske grænse. Så jeg tror den letteste løsning er at jeg flytter til Flensborg.
Og fordelen er også at jeg er god til tysk, og at hun kan snakke lidt tysk.
Jeg håber for alle der står i samme situation, at reglerne bliver lavet om hurtigst muligt.

keff

Indlæg af keff » 19.04.2008 16:02:17

Finn,
Hvad er problemet? Hvorfor Tyskland. Hun skal stadig have visum,disse regler gælder hele schengen(inkl tyskland) ..Bortset fra garantien ,tror jeg nok..

Hvilke regler skulle laves om.
Eller taler du om familliesammenføring,nu?

Unskyld hvis jeg blander mig for meget.
:)

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 19.04.2008 17:59:18

Det er rigtigt, at en Filippiner godt kan få turistvisum til Danmark uden at skulle besøge sin kæreste eller mand. Men det kræver så, at vedkommende kan dokumentere tilstrækkelig indkomst og/eller formue til, at det er realistisk, at vedkommende ønsker at være turist i Europa. Og det kan de færreste filippinere, men mindre de tilhører overklassen i landet. Så i langt de fleste tilfælde vil det være den danske kontakt, som skal garantere for at sørge for det økonomiske under opholdet.

Et turistvisum til et givet land kan man søge hvorsomhelst i Verden. Man behøver IKKE tage retur til sit eget hjemland for at søge det.

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 19.04.2008 17:59:39

Det er rigtigt, at en Filippiner godt kan få turistvisum til Danmark uden at skulle besøge sin kæreste eller mand. Men det kræver så, at vedkommende kan dokumentere tilstrækkelig indkomst og/eller formue til, at det er realistisk, at vedkommende ønsker at være turist i Europa. Og det kan de færreste filippinere, men mindre de tilhører overklassen i landet. Så i langt de fleste tilfælde vil det være den danske kontakt, som skal garantere for at sørge for det økonomiske under opholdet.

Et turistvisum til et givet land kan man søge hvorsomhelst i Verden. Man behøver IKKE tage retur til sit eget hjemland for at søge det.

Besvar