Hej!
Min Syd koreanske kæreste (forlovede) og jeg har valgt at flytte til Malmö, samt også at blive gift derovre. Jeg er selv dansk statsborger, men vi er begge under 24 og kan ikke blive sammen i Danmark så valgte at tage Sverige. For det første lidt inside info, han kan ikke tage tilbage til Syd Korea under nogen omstændigheder, han er i den alder hvor han skal melde sig til militæret men, da han har levet i USA siden han var 12 i 5 år har han overskrædet d. dato hvor han skulle melde sig. Hvis han tager tilbage (for at ansøge nogle former for ansøgning til opholdstiladelse osv) vil han blive smidt i fængsel og tvunget ind i militæret, og det er slet ikke det samme som i Danmark..Han er 19 og jeg er 20, begge på vores sidste år af high school/gymnasial uddannelse. Han vil afslutte hans high school online og jeg mit sidste år i kbh.
Hvorfor han ikke har et "green card"? Aner vi ikke, efter at have levet i USA lovligt i 5 år burde han ha fået sit green card, men han fik det aldrig.
Vi er på bar bund med hvordan vi burde/skal bære os ad med at få opholdstilladelse til min kommende mand, jeg har læst på alt hvad jeg kunne finde men, jeg er stadig forvirret. Først skal vi selvfølgelig være gift, have et arbejde (jeg, som EU statsborger) med en resterende sum penge på 6000SEK efter skat, samt et sted at bo. På nuværende tidpunkt er vi i Thailand, vi har fundet en dele lejlighed i Malmö og vil indgå vores vielse og ægtepagt i Malmö men, jeg er ikke sikker, der er så mange ting der skal tages hensyn til jeg ikke ved hvor jeg skal starte.
Har læst at jeg skal få/søge Nordiskflytnings kort osv, dokumenter fra min tidligere kommune (mit tilfælde, Horsens Kommune) før jeg kan registrere ind i det Svenske register.
Nogen der kan hjælpe et ungt par ud?
Mange tak!!
EDIT: Samt, hvor lang tid ville vi skulle bo i Sverige for at min mand kunne få Svensk statsborgerskab?
På bar bund - flytter til Malmö
Re: På bar bund - flytter til Malmö
Statsborgerskab I Sverige kan Han søge om efter 5 år.
For at blive folkeregistreret skal du medbringe pas, boligkontrakt og evt. ansættelseskontrakt. Hvis du skal pendle tillige dokumentation for din pendling.
For at blive folkeregistreret skal du medbringe pas, boligkontrakt og evt. ansættelseskontrakt. Hvis du skal pendle tillige dokumentation for din pendling.