Sygeforsikring

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Incognito

Sygeforsikring

Indlæg af Incognito » 09.03.2014 13:03:33

Hej

Når min Vietnamnesiske kæreste skal herop fra uge 29, har jeg læst mig til, at jeg skal tegne en sygeforsikring på hende + 14 dage. Er det stadig gældende, og hvor kan jeg tegne sådan en billigst?

Hvorfor skal jeg både tegne sygeforsikring OG have ca 52.000 kr i banken?

fundiver199

Re: Sygeforsikring

Indlæg af fundiver199 » 09.03.2014 13:55:31

Ja der er stadig krav om rejsesygeforsikring ved visum til Schengen. Årsagen er, at man vil være sikker på ikke at komme til at hænge på en stor hospitalsregning, hvis den rejsende bliver syg eller kommer ud for en ulykke, medens han/hun er her.

Det er jo langt fra alle, der har 50.000 EUR i banken til at betale regningen selv. Det er fuldstændig samme princip, som at det også er obligatorisk i Danmark at have ansvarsforsikring på en bil.

Rejsesygeforsikringer kan f.eks. tegnes hos Axa Schengen, der har skræddersyede forsikringer til formålet.

Bankgaranti er ved familiesammenføring ikke ved visum. Og formålet er, at kommunen kan få dækket i hvert fald nogle af de udgifter, de måtte få til udbetaling af kontanthjælp til en familiesammenført ægtefælle. Formålet er altså at flytte noget af det økonomiske ansvar fra kommunen til den person, der vælger at hente en udenlandsk ægtefælle hertil.

Besvar