Hej alle,
Jeg håber I kan hjælpe..
Min mand kom til DK Oktober 2010. Han fik opholdstilladelse efter kun en måned og var startet på danskundervisning I januar 2011. Allerede fra starten havde han utroligt svært med dansk, jeg havde travlt med studier, var stresset og havde ikke altid tid til at hjælpe. I august/September 2011 bliv han færdig med moduel 1 (dansk 2), og var startet på moduel 2. Han havde det svært men brugt slet ikke tid til at lære dansk, sad mest og spillede spil og tog sig af hjemmet. November 2011 får han et job med folk fra hans egen hjemmeland og han vælger ikke at tage til skole mere, uden at fortælle hverken mig eller skolen det. Han arbejder helt til februar 2013 hvor han bliver fyret og jeg finder ud af gennem jobcenter at han ikke har været I skole. Det sker omkring juli 2013. Han bliver tilmeldt igen men fordi han aldrig meldt sig ud havde hun til feb. 2014. Jeg har igen mere travlt på arbejde, arbejder over og finder ud af jeg er gravid. Min mand kæmper med dansk, men sidder aldrig og læser, vi taler stadig på vores eget sprog. Igen gennem jobcenter finder jeg ud af at han ikke har været til danskundevisning. Han blev kun færdig med moduel 1.
Jeg er så skuffet og forstår slet ikke hvordan han skal kunne klare sig. Han får dagpenge nu men jeg føler at han aldrig lære dansk og han aldrig får et job. Jeg skal føde lige om lidt og er hunderrad for fremtiden. Jobcenter siger de ikke kan giv ham mere undervisning, sende ham på kurser eller ligende pga. hans sprog. Han kan heller ikke engelsk.
Er der andre der star I ligende situation eller har I noget råd?
Når det ikke går så godt med dansk og finde arbejde..
Når det ikke går så godt med dansk og finde arbejde..
You are in thoughts again today as you so often are, & I can not help but wish, sometimes, you were not quit so far.. But life has spots for both of us, & even though we are far apart, you are never any further then right here in my heart <3
Re: Når det ikke går så godt med dansk og finde arbejde..
Hej Suza
Nej, jeg har ikke erfaring med hensyn til jeres problem, men hvis han ikke lære dansk, så ender det med at han kun kan få midlertidig opholdstilladelser og måske ingen arbejde, efter 2 år på dagpenge, vil han ingen indkomst have, da han ikke kan få sociale ydelser.
I må begynde at snakke dansk sammen, og evt finde nogle steder, hvor han kan få dansk undervisning gratis eller billigt.
Når han begynder på dansk igen, vil det nok være smart kun at tage dansk 1
Håber i finder en løsning
H_Larsen
Nej, jeg har ikke erfaring med hensyn til jeres problem, men hvis han ikke lære dansk, så ender det med at han kun kan få midlertidig opholdstilladelser og måske ingen arbejde, efter 2 år på dagpenge, vil han ingen indkomst have, da han ikke kan få sociale ydelser.
I må begynde at snakke dansk sammen, og evt finde nogle steder, hvor han kan få dansk undervisning gratis eller billigt.
Når han begynder på dansk igen, vil det nok være smart kun at tage dansk 1
Håber i finder en løsning
H_Larsen
Re: Når det ikke går så godt med dansk og finde arbejde..
Ja, du må insistere på kun at tale dansk sammen derhjemme. Det er den eneste måde at lære det på. Det er en dårlig ide at tale andet end dansk derhjemme, når I nu har valgt at bosætte jer i Danmark og skal forsøge at blive integreret i det omgivende samfund.