Næsten familiesammenført - hvad nu?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Plex

Næsten familiesammenført - hvad nu?

Indlæg af Plex » 24.02.2014 19:38:09

Hej

Min kone og jeg er nu næsten familiesammenført, efter vi afleverede vores ansøgning d 16 dec 2013. Vi fik brev om, at vi levede op til alle krav, og vi blot skulle stille med sikkerheden.

Den har banken sendt til kommunen, og vi har sidenhen ikke hørt noget fra hverken us eller kommunen.

Skal man selv sørge for at tilmelde sig til dansk undervisning, eller kommer det helt automatisk fra kommunen?

PS: Det var jo slet ikke så svært, at blive gift og familiesammenført med en udlænding - havde frygtet det værste...

H_Larsen

Re: Næsten familiesammenført - hvad nu?

Indlæg af H_Larsen » 24.02.2014 22:12:43

Hejsa

Når du få besked fra US, tager I på kommunen og tilmelde din kone på jeres adresse, kommunen tager kopi af opholdstilladelsen.

Såfremt din kone skal have samme læge som dig, skal lægen give sin accept, medmindre lægen er åben for tilgang, dette kan du faktisk gøre mens i venter på US.

Så kan det være din kone skal have nem-ID, dette kan i også få hos kommunen, men evt også i banken, hvis hun skal have en bankkonto og det mener hun skal pga nemkonto.

I skal selv tage kontakt til en sprogskole og efter min bedste overbevisning, vil i allerede nu kunne tage kontakt, da i har et brevet om US kun mangler sikkerhedsstillelse, så din kone kan starte lige så snart hun har et cpr.nr.

Dette fik inden vi for 5 arbejdsdage efter vi havde været på kommunen.

Jobcenteret tog kontakt til os efter en måned.

mvh

H_Larsen

Plex

Indlæg af Plex » 25.02.2014 07:05:33

H_Larsen skrev:Hejsa

Når du få besked fra US, tager I på kommunen og tilmelde din kone på jeres adresse, kommunen tager kopi af opholdstilladelsen.

Såfremt din kone skal have samme læge som dig, skal lægen give sin accept, medmindre lægen er åben for tilgang, dette kan du faktisk gøre mens i venter på US.

Så kan det være din kone skal have nem-ID, dette kan i også få hos kommunen, men evt også i banken, hvis hun skal have en bankkonto og det mener hun skal pga nemkonto.

I skal selv tage kontakt til en sprogskole og efter min bedste overbevisning, vil i allerede nu kunne tage kontakt, da i har et brevet om US kun mangler sikkerhedsstillelse, så din kone kan starte lige så snart hun har et cpr.nr.

Dette fik inden vi for 5 arbejdsdage efter vi havde været på kommunen.

Jobcenteret tog kontakt til os efter en måned.

mvh

H_Larsen
Hej Larsen

Tak for info :)

Det er rart at vide, hvad der kommer til at ske.

Sikkerheden skulle sendes til kommunen, så hvis den først skal behandles der, og videre til US, så kommer der nok til at gå lidt tid, inden det er færdigbehandlet, og hun får et officielt dokument på opholdstilladelsen.

Hun har dog forlængst fået et CPR nummer (da vi blev gift), så måske jeg bare skal få kontaktet sprogskolen, så hun kommer i gang så hurtigt som muligt.

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 25.02.2014 10:42:54

Hej Plex

Er du sikker på det ikke er et fiktivt cpr.nr, for normalt kan man først få et cpr.nr, når man har en adresse, men det er ikke noget jeg er ekspert i.

Min kone og hendes 2 bøn fik først cpr. nr. efter vi havde modtaget opholdstilladelsen, selvom vi blev gift i Danmark 3 måneder før, men børnene og min kone fik et fiktivt cpr.nr, så børnene kunne gå i skole og komme til tandplejen og der var et eller andet med det fiktive cpr.nr, så man godt kunne se det ikke var ægte, men jeg kan ikke huske hvad det var

Jeg afleverede sikkerhedsstillelsen, på jobcenteret i Høje-Taastrup kommune den 6 september 2012 og de sendte godkendelsen til US den 10 september 2012 og US sendte opholdstilladelse den 21 september 2012. Grunden til at jeg afleverede sikkerhedsstillesen og ikke banken, var for at undgå for mange postgange

med venlig hilsen

H_Larsen

Besvar