Hej.
Ganske kort.
Min brors nuværende kone blev skilt december sidste år, har været i DK 4 år. Hun blev gift og søgte FS med min bror også i december lige inden hendes opholdstilladelse udløb.
De har nu fået brev fra US om at der er tildelt processuelt ophold mens sagen behandles, men der står jo også at der ikke må arbejdes i mens.
Betyder det at hun bliver nød til at sige sit job op ? Hun går på SOSU uddannelsen og har job ved siden af.
Søren
Processuelt ophold og arbejde.
-
fundiver199
Re: Processuelt ophold og arbejde.
Det processuelle ophold giver hende ikke ret til at arbejde nej. Så for at bevare den ret, skulle hun have søgt om forlængelse af sin gamle opholdstilladelse, før den udløb. Vel vidende, at denne forlængelse selvfølgelig ville blive afslået.
Så ja i princippet skal hun stoppe med at arbejde og studere, og må så først starte igen, såfremt det nye ansøgning bliver imødekommet.
Det er så også sådan, at nogen gange er det lettere at få tilgivelse end tilladelse. Og hvis den nye ansøgning imødekommes, så kunne man måske forestille sig, at ingen vil finde det samfundsnyttigt at gøre en sag ud af, at hun er blevet ved med at passe sit studie og sit arbejde, medens sagsbehandlingen stod på. Eller for den sags skyld overhovedet opdage det.
Men i værste fald risikerer både hun og arbejdsgiveren at få en bøde, fordi hun har undladt at aflevere en ansøgning om forlængelse rettidigt. Sådan er det i hvert fald i teorien, for jeg har godt nok aldrig hørt om, at man i praksis har forfulgt folk, der er ved at skifte fra den ene opholdstilladelse til den anden, på den måde.
Brevet er et standardbrev, der sendes til alle ansøgere, så det er ikke sådan, at nogen i US har siddet og forholdt sig specifikt til hendes situation. Der er tale om ren og skær gengivelse af lovtekst.
Så ja i princippet skal hun stoppe med at arbejde og studere, og må så først starte igen, såfremt det nye ansøgning bliver imødekommet.
Det er så også sådan, at nogen gange er det lettere at få tilgivelse end tilladelse. Og hvis den nye ansøgning imødekommes, så kunne man måske forestille sig, at ingen vil finde det samfundsnyttigt at gøre en sag ud af, at hun er blevet ved med at passe sit studie og sit arbejde, medens sagsbehandlingen stod på. Eller for den sags skyld overhovedet opdage det.
Men i værste fald risikerer både hun og arbejdsgiveren at få en bøde, fordi hun har undladt at aflevere en ansøgning om forlængelse rettidigt. Sådan er det i hvert fald i teorien, for jeg har godt nok aldrig hørt om, at man i praksis har forfulgt folk, der er ved at skifte fra den ene opholdstilladelse til den anden, på den måde.
Brevet er et standardbrev, der sendes til alle ansøgere, så det er ikke sådan, at nogen i US har siddet og forholdt sig specifikt til hendes situation. Der er tale om ren og skær gengivelse af lovtekst.
-
fundiver199
Når jeg skriver, at "det nogen gange er lettere at få tilgivelse end tilladelse", så mener jeg, at I ikke skal ringe til US og spørge, om hun må fortsætte med sit arbejde. For så kan de aldrig give jer andet svar end "nej". Og måske bliver der endda lavet et notat på sagen, som gør, at de føler sig forpligtet til at fortælle en anden myndighed, at denne myndighed skal undersøge, om hun stadig arbejder.
Jeg tror nok, det er i Kina, de har et ordsprog, der lyder, at "man skal ikke vække sovende hunde". Men det er en god leveregel, der også gælder i Danmark.
Jeg tror nok, det er i Kina, de har et ordsprog, der lyder, at "man skal ikke vække sovende hunde". Men det er en god leveregel, der også gælder i Danmark.
Hej fundiver.
Beklager jeg ikke fik meldt tilbage før nu.
Mange tak for dit svar, det er videregivet og forstået
Super service som sædvanligt.
Søren
Beklager jeg ikke fik meldt tilbage før nu.
Mange tak for dit svar, det er videregivet og forstået
Super service som sædvanligt.
Søren