Søge besøgsvisum eller familiesammenføring?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Nicholas.A

Søge besøgsvisum eller familiesammenføring?

Indlæg af Nicholas.A » 06.01.2014 00:34:18

Nu er vi gift :-) tak for al oplysninger især til mh.
Jeg er selv flygtninge og vil søge for familiesammenføring. Jeg har hørt, at det sagsbehandlingen tager meget lang tid selvom der står, at det tager mellem 2 til 5 måneder.
Der er folk der siger, at det er en god idé at min kone søger først besøgsvisum og derefter jeg søger for familiesammenførin,måske et par uger efter.
Der er også folk, der siger at ddet er negativt for min familiesammenføring sag og vi skal først søge for familiesammenføring.
Hvad er det bedste at gøre?
Hvis jeg søger for familiesammenføring, kan hun så søge for en besøgsvisum derefter?
På forhånd, tak.

fundiver199

Re: Søge besøgsvisum eller familiesammenføring?

Indlæg af fundiver199 » 06.01.2014 07:05:50

Hvis I skal opfylde tilknytningskravet, fordi du ikke (længere) risikerer asylrelevant forfølgelse i din kones eller dit eget land, skal hun hertil på et visum mindst 1 gang, før I kan søge FS.

Men ellers er begge fremgangsmåder mulige, og valget afhænger mest af, hvor din kone gerne vil tilbringe ventetiden. Hun må jo ikke arbejde eller andet i Danmark, før hun har fået sin opholdstilladelse. Så hvis hun f.eks. har et rigtigt godt job, er det jo lidt ærgerligt at opgive det og rejse til Danmark for at sidde og vente i f.eks. 5 måneder på US sagsbehandling. Så kan hun lige så godt vente med at rejse hertil, til sagsbehandlingen er færdig.

Som noget relativt nyt kan man nu i nogle tilfælde godt få et visum, selvom man har en ansøgning om FS under behandling. Det kræver, at US er så langt i sagsbehandlingen, at de har nået at tage stilling til, at der hverken er tale om proformaægteskab eller tvangsægteskab.

Sinr

Indlæg af Sinr » 17.02.2014 22:53:45

Hej

Hvad mener du med at der er noget nyt imens man venter på behnadlingen ?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 18.02.2014 18:13:21

Førhen kunne man ikke få et besøgsvisum, mens man ventede på afgørelse på en ansøgning om familiesammenføring.

Det kan man godt nu.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar