Kære ÆUG,
Jeg står i en ret dum situation, og søger hjælp. Jeg er blevet godkendt mht familiesammenføring og skal stille økonomisk sikkerhed hvilket ikke er noget problem.
Problemet er at jeg muligvis skal får et job i Kina, og derfor skal rejse ud af Danmark igen (min kone er i Danmark sammen med mig). Jeg vil derfor gerne hører om nogle af jer ved om man får frigivet fuld beløb ved vores evt. udrejse af Europa.
Derudover vil jeg også gerne hører om min kone har mulighed for at søge en form for dispensation for opholdstilladelsen mens jeg arbejder i Kina (under kinesisk ansættelses forhold)?
Hvis vi rejser ud af landet efter hun har fået familiesammenføringen, vil hun have det sværere ved at ansøge næste gang? (hvis reglerne altså ikke bliver ændret).
Mvh
Pandaen
Frigivelse af den økonomiske sikkerhedsstillelse
-
fundiver199
Re: Frigivelse af den økonomiske sikkerhedsstillelse
Ja bankgarantien frigives naturligvis, hvis man opgiver sin opholdstilladelse. Hvis I skal være væk i mindre end 12 måneder, kan I bevare jeres danske bopæl. Så behøver hun ikke søge om en ny opholdstilladelse, når I vender tilbage. At man tidligere har haft opholdstilladelse betyder ingenting, når man søger om en ny. Hverken positivt eller negativt.
Som du selv er inde på, kan ingen vide, om Folketinget laver reglerne om, medens I er væk. Det er sket flere gange før og er vel en absolut reel risiko, hvis vi får en ”blå” regering efter næste valg. Hvad meningsmålingerne jo i høj grad tyder på. Sidste gang vi havde en ”blå” regering, blev der jo gennemført meget voldsomme stramninger i reglerne for FS i 2002 og igen i 2011 lige før det sidste folketingsvalg.
Men skulle det ske igen, er der jo altid ”EU-løsningen” tilbage. Den kan de danske politikere ikke forhindre jer i at benytte jer af. Og skal man alligevel finde en ny bolig i Danmark, kan man vel næsten lige så godt finde en i det nordlige Tyskland eller sydlige Sverige i stedet. Så jeg ville da bare tage imod jobtilbuddet i Kina, hvis det er godt, og ikke bekymre mig så meget om, hvad tosserne på Christiansborg kan tænkes at finde på, medens I er væk
Som du selv er inde på, kan ingen vide, om Folketinget laver reglerne om, medens I er væk. Det er sket flere gange før og er vel en absolut reel risiko, hvis vi får en ”blå” regering efter næste valg. Hvad meningsmålingerne jo i høj grad tyder på. Sidste gang vi havde en ”blå” regering, blev der jo gennemført meget voldsomme stramninger i reglerne for FS i 2002 og igen i 2011 lige før det sidste folketingsvalg.
Men skulle det ske igen, er der jo altid ”EU-løsningen” tilbage. Den kan de danske politikere ikke forhindre jer i at benytte jer af. Og skal man alligevel finde en ny bolig i Danmark, kan man vel næsten lige så godt finde en i det nordlige Tyskland eller sydlige Sverige i stedet. Så jeg ville da bare tage imod jobtilbuddet i Kina, hvis det er godt, og ikke bekymre mig så meget om, hvad tosserne på Christiansborg kan tænkes at finde på, medens I er væk