Visum og de "fornødne subsistensmidler"

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
thomas_dc

Visum og de "fornødne subsistensmidler"

Indlæg af thomas_dc » 26.09.2013 14:41:27

Hej,
Efter et rigtigt langt og kompliceret forløb med myndighederne i Algeriet er min kone og jeg blevet gift, og vi kan således gå i gang med at søge visum til Danmark.
Vejledningen er dog svær at få, den norske ambassade som også representerer Danmark i Algeriet fokuserer primært på reglerne for Norge, i deres onlinemateriale, og telefonisk er de ikke videre behjælpelige.

Hos udenrigsministeriet, har jeg kunnet opsnappe at følgende skal vedlægges:

dokumentation for rejsens formål
dokumentation for logi eller bevis for tilstrækkelige midler til at afholde udgifter til logi
dokumentation for, at ansøgeren er i besiddelse af de fornødne subsistensmidler
oplysninger, der giver mulighed for at vurdere, om ansøgeren har til hensigt at forlade medlemsstaternes område inden udløbet af det visum, der ansøges om.

( http://um.dk/da/rejse-og-ophold/visum-- ... sumregler/ )

Måske kan nogen herinde være behjælpelige med uddybende spørgsmål?
1. rejsens formål er FS - jeg har på fornemmelsen at det er en fordel kun at kalde det et familiebesøg. Jeg går ud fra at dette dokumenteres via den invitation jeg skal lave via Nem-id?

2. Dokumentation for logi - er dette også omfattet af min invitation, eller skal jeg på nogen måde dokumenterer at jeg har en bolig?

3. Dokumentation for fornødne subsistensmidler: jeg går ud fra at der her forståes et konto-udtog fra min kones konto. - Kan man på anden vis fortælle dem at det er mig, der forsørger min kone i perioden?
Hvad ville være en acceptabel sum, at have stående på kontoen for et ophold på eksempelvis en måned? (er der nogle faste tal hvor hvor længe et dansk visum gælder, eller skal man bare søge om den periode man har tænkt sig? ex, 1mdr, 3 mdr, 6mdr?

4. oplysninger om en intention om at forlade landet: Hvad skal her forståes? Min kone har selvfølgelig ingen intentioner om at forlade landet eftersom vi forventer at få FS - men skal vi alligevel f.ekst. købe en returbillet, for at dokumentere denne "intention" ?

på forhånd mange tak for hjælpen

Thomas

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Visum og de "fornødne subsistensmidler"

Indlæg af mh1 » 26.09.2013 15:30:28

1) skriv 'besøg hos ægtefælle'. Det er jo sandheden.
Skriver man: at søge om fs, så vil man få besked om at det skal søges fra hjemlandet, og derfor får man afslag på visum.

2) Du har jo en adresse, så det må være nok. Vedlæg evt. en kopi af din lejekontrakt eller udskrift fra folkeregisteret. Det er nu nok 'overkill', de nordiske lande kan jo tjekke hinandens folkeregistre.

3) Hvis I sætter et beløb svarende til et par tusinde kroner ind på din kones konto, og hun ellers har en invitation fra dig, hvor der står at du står for alle udgifter under opholdet, så bør det være nok. Hun skal også have et kontantbeløb på sig, når hun skal rejse, 100 US$ eller euro. Din kone kan allerhøjst få et visum til 90 dage og da det er lige så let/svært at få visum uanset længden af det påtænkte ophold, er der ingen som helst grund til at vælge kortere tid end de 90 dage.

4) JA, din kone skal fremvise en returbillet eller mindst en reservation på en returbillet for at få visum. Hun skal også kunne fremvise en returbillet når hun skal tjekke ind, ellers får hun slet ikke lov til at tjekke ind. Sørg for at hun har en kopi af invitationen på sig, når hun rejser, samt tydelige oplysninger om din adresse og dit mobilnummer. Hun kan blive bedt om at vise det i paskontrollen.
mh
Rådgiver for ÆUG

thomas_dc

Indlæg af thomas_dc » 28.09.2013 15:44:28

Hej, og tak for svaret!

Jeg har lige endnu et spørgsmål;
Den norske ambassade har endvidere en checkliste for hvilke dokumenter og bilag der kræves for visumansøgningen og et af hovedpunkterne er dokumentation for beskæftigelse.

Det bliver nævnt tre muligheder; studerende, lønmodtager eller forretningsmand, med forskellige eksempler på dokumentation.

Min kone har opsagt sit arbejde, da hun afventer at kunne komme til danmark og få familiesammenføring. Hvordan skal vi forstå dette? Jeg kan ikke tro at man absolut skal være i job for at kunne få et visum til danmark - men hvad kan man i så fald vedlægge?

Tjeklisten er her: Jeg har desværre kun kunnet finde den på fransk:
http://www.norvege-algerie.org/Global/S ... french.pdf

Se punkt 8.

*EDIT*
her er en norsk version
http://www.norvege-algerie.org/Norsk/vi ... kbrtD9MesY

Mvh Thomas

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.09.2013 16:09:26

Hvis man er arbejdsløs, kan man naturligvis ikke vedlægge tillægsdokumenter for lønmodtagere eller studerende eller pensionister. Det er klart. Så må man skrive "arbejdsløs" som sin beskæftigelse og vedlægge ingenting. Og ja det betyder da så, at der er større risiko for, at ansøgningen bliver afslået. Det er klart.

Har den norske ambassade fået tildelt afslagskompetence? Det er lidt vigtigt. For så bliver ansøgningen afgjort efter norsk praksis, som måske kan være mere restriktiv end den danske. Og så kan det måske være en bedre ide at gøre en længere rejse for at aflevere ansøgningen på en dansk ambassade.

Der er dog stadig mange repræsentionsaftaler uden afslagskompetence. Og så kan der ikke ske andet end, at ansøgningen bliver sendt videre til US i Danmark for afgørelse.

Hvis det alt sammen virker urimeligt kompliceret, kan din kone lade være med at sige sit job op og rejse til Danmark, før hun har søgt om og fået bevilget familiesammenføring. Det er jo sådan set den regulære måde at gøre det på. At søge i Danmark, medens man er her på et visum, er i princippet en "undtagelse", selvom de fleste efterhånden gør det.

thomas_dc

Indlæg af thomas_dc » 29.09.2013 09:29:27

Hej,
Tak for dit svar.

Det lyder foruroligende.
Har du nogen fornemmelse for forskellen på de norske og danske regler? Vil man efter danske regler slet ikke forholde sig til beskæftigelsen, og hvor stor betydning har det efter norske regler?

Jeg vil undersøge om den norske ambassade har afslagskompetence. Alternativt, skal man så møde personligt op på en dansk ambassade i et andet land, eller kan man sende det med posten ? Kan jeg eventuelt selv indlevere ansøgningen for min kone på ambassaden i Paris eller et andet sted, og vil ansøgningen i så fald være efter de parisiske regler?

Min kone har allerede været uden arbejde i nogen måneder mens vi har planlagt bryllup i Algeriet, det er således ikke umiddelbart en mulighed at søge visum med dokumentation for dette job.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 29.09.2013 11:13:38

Algeriet ER i asyllandegruppen!
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... besoeg.htm
"Asyllandegruppen

Følgende lande er for tiden placeret i asyllandegruppen:

Afghanistan, Algeriet, Den Demokratiske Republik Congo, Eritrea, Irak, Iran, Kosovo, Nigeria, Pakistan, Somalia, Sri Lanka, Sudan, Sydsudan, Syrien og statsløse palæstinensere. For somaliske statsborgere gælder en særlig restriktiv praksis, jf. nedenfor. Andre statsløse end statsløse palæstinensere vurderes i forhold til det land, hvor de har fast ophold."
mh
Rådgiver for ÆUG

thomas_dc

Indlæg af thomas_dc » 29.09.2013 12:34:32

Og hvad vil det i praksis sige ?

At min kone, som arbejdsløs vil blive afvist, fordi hun er fra et land i asyllandegruppen og at man derfor vurdere at hun vil indvandre illegalt?

Vi er jo lovligt gift i algeriet, og har absolut ingen intentioner om at hun skal immigrere illegalt.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 29.09.2013 14:06:30

Når I er gift, er hun jo en ægtefælle og kan derfor som udgangspunkt godt få visum:
"Til statsborgere fra landene i asyllandegruppen gives der normalt kun visum til ægtefæller/registrerede partnere/faste samlevere, børn under 18 år og forældre. Ved faste samlevere forstås ansøgere, der kan dokumentere, at de har boet sammen med den herboende vært i et fast samlivsforhold på fælles bopæl i mindst 1½ år."

Det er dog nok en vældig god idé at du, hvis du ikke allerede har gjort det, får dig registreret på folkeregisteret som gift, og evt. sender din kone en udskrift fra folkeregisteret på dette. Desuden at din kone, hvis I ikke allerede har sørget for det, får sin vielsesattest oversat til fransk eller engelsk (muligvis er den allerede på både fransk og arabisk?) af en autoriseret oversætter, og vedlægger kopi af original + evt. oversættelse når hun ansøger.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.09.2013 17:33:07

Jeg beklager den forvirring, jeg har skabt i tråden ved at give forkert information, og har slettet et af mine indlæg. Ved besøg af ægtefæller skal "tilbagevendelsesforudsætninger" slet ikke vurderes i den danske praksis. Så det betyder reelt ingenting, at din kone er arbejdsløs.

Jeg gætter også på, at den norske ambassade IKKE har fået afslagskompetence, da det var nogle bestemte lande, der opsagde deres repræsentationsaftaler med Danmark, og Norge var ikke et af dem.

Så den problemstilling, jeg omtaler, vil først opstå pr. 1. januar 2014. Til den tid forudser jeg til gengæld, at det er noget, vi kommer til at "more" os meget med i ÆUG´s rådgivning.

For modsat hvad mange tror, er Danmark et af de letteste lande at få visum til, når det drejer sig om besøg hos kæreste eller ægtefælle. Hvorimod man i mange andre europæiske lande er totalt hysteriske med dette. Lidt på samme måde som man også var det i Danmark fra 2002 og indtil for nogle få år siden.

Få af forums nuværende brugere er formentlig klar over det, men fra 2004 og helt frem til 2010 eller 2011 (kan ikke huske det), skulle man i mange tilfælde stille 50.000 i garanti bare for at invitere sin kæreste på visumbesøg i Danmark, hvis kæresten var fra et land i immigrationslandegruppen.

Så de nuværende tilstande på visumområdet er nærmest paradiske, både sammenlignet med hvad vi har haft i Danmark før, og hvad man har i mange andre europæiske lande.

Besvar