24 års regel

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ChristianH

24 års regel

Indlæg af ChristianH » 10.08.2013 11:48:09

Kan nogen hjælpe vedrørende 24 års regel.
Jeg er selv "indfødt" dansker og planlægger ægteskab med pige fra Rusland som er under 24 år ( hun er 21 år ). Jeg har kendt hende næsten 3 år.
Jeg opfylder alle krav som kræves af mig for opholdstilladelse, men 24 års reglens alderskrav er eneste hindring.
Tidligere fik hun afslag på besøg i Danmark på grund af manglende tilknytning, det var før vores relation var nået så langt som nu, hvorfor visumansøgning dengang var generel.
Vi planlægger at gifte os i Rusland til december i år.
Hvorledes kommer jeg videre med hensyn til opholdstilladelse i Danmark. Jeg har arbejde som gør jeg ikke kan flytte midlertidigt til Sverige længere end nogen måneder ( men evt Tyskland da jeg bor tættere derpå ).
På forhånd tusind tak :-)

DBS

Re: 24 års regel

Indlæg af DBS » 10.08.2013 12:33:32

På nyidanmark står hvilke muligheder der er for dispensation.

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... kravet.htm
24-års-kravet fraviges, hvis ganske særlige grunde taler imod, at kravet stilles. Det kan fx være, hvis den herboende ægtefælle:

er flygtning eller har beskyttelsesstatus og fortsat risikerer forfølgelse i sit hjemland. Læs mere om flygtninge
har hjemmeboende mindreårige børn med selvstændig tilknytning til Danmark eller har samvær med mindreårige særbørn. Læs mere om mindreårige børn
er alvorligt syg. Læs mere om alvorlig sygdom/handicap
Ligeledes gælder der en særlig praksis i tilfælde, hvor hensynet til det danske samfunds interesse i at fastholde kvalificeret arbejdskraft taler for det. 24-års-kravet kan derfor fraviges, hvis ægtefællen i Danmark arbejder inden for et erhverv, som er på positivlisten. Læs mere om positivlisten

Det samme gælder, hvis ægtefællen i Danmark arbejder i statens tjeneste og varetager en stilling med særlig udenrigs- eller sikkerhedspolitisk betydning for Danmark. Det kan eksempelvis være tilfældet, hvis pågældende er ansat i forsvaret med pligt til udstationering i udlandet i forbindelse med fredsbevarende eller fredsskabende operationer. Denne praksis er nærmere beskrevet i Integrationsministeriets notat af 26. maj 2003
Så hvis I ikke kan få dispensation, ja så er der muligheden for at vente, eller tage en tur til et andet EU land, og som du selv nævner er Tyskland en mulighed.

mvh DBS

Besvar